Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Thursday, July 07, 2011

PAS Perlis kutuk provokasi Bersih 2.0

KANGAR - PAS Perlis mengutuk keras tindakan provokasi dan kelakuan biadap bersifat vandalisme yang dilakukan pihak yang tidak bertanggungjawab sekitar bandar Kangar termasuk di hadapan Kompleks PAS Perlis.

Malam tadi, di hadapan pintu masuk ke Kompleks PAS Perlis berlakunya perbuatan vandalisme dengan menyemburkan cat di atas jalan dengan perkataan “Bersih Haram” dan “PAS Bodoh”. Perkataan “PAS Bodo” juga turut disembur pada papan tanda yang terdapat di pagar Kompleks PAS Perlis.

Dalam kenyataan yang dikeluarkan hari ini, Pesuruhjaya PAS Perlis, Ustaz Hashim Jasin menyifatkan kerja ini dilakukan tangan-tangan nakal yang mempunyai unsur-unsur politik di belakangnya.

"PAS dan Pakatan Rakyat Perlis berasa kesal dan dukacita dengan perbuatan seperti ini dan meminta ianya dihentikan. Tidak sepatutnya ada campurtangan politik dalam hal ini khususnya untuk memburukkan imej Bersih. Saya memberi jaminan bahawa pihak kami tidak membuat kerja-kerja seperti ini.

"Kami berharap agar semua pihak mengambil pendirian dan pemikiran yang rasional dalam hal ini tanpa dipengaruhi emosi," katanya.

Menurut Ustaz Hashim lagi, perbuatan vandalisme sebegini turut di lakukan di merata lokasi di sekitar bandar Kangar termasuk di dinding bangunan, pagar sekolah dan lain-lain.

Justeru katanya, PAS Perlis mengutuk keras perbuatan yang tidak bertamadun ini yang jelas cuba membangkitkan rasa kebencian dan ketegangan di kalangan penduduk di negeri ini khususnya.

"Kami berkeyakinan bahawa rakyat Perlis tidak akan terpengaruh dengan unsur-unsur seperti ini. Pimpinan Bersih sendiri telah mengadap Yang Dipertuan Ahong, jadi semua pihak perlus menghormati pendirian Tuanku.

"Pihak kerajaan juga harus menghentikan tekanan-tekanan yang dibuat terhadap Bersih termasuk menahan orang-orang yang berpakaian kuning berlogokan Bersih supaya kita akan memperolehi suatu penyelesaian yang baik.

"Sekali lagi kami tegaskan, perhimpunan Bersih 2.0 yang akan diadakan adalah himpunan aman dengan tujuan yang murni untuk menuntut sebuah sistem pilihanraya yang Bersih dan Adil," katanya lagi.

Dalam pada itu, Ustaz Hashim juga menyelar pandangan yang menyatakan bahawa himpunan Berish akan menyebabkan pelabur asing tidak datang akan datang ke Malaysia."Sebaliknya, pelabur asing lebih takut untuk datang ke negara ini sekiranya sistem demokrasi yang diamalkan di negara ini adalah pincang dan tidak telus," ujarnya.

Sidang media diadakan hari ini di Kompleks PAS Perlis dengan turut dihadiri pimpinan PAS, KeADILan dan DAP Perlis.

No comments: