Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Tuesday, August 03, 2010

Sidang DUN Perlis: Ustaz Hashim perjelas perpaduan hanya atas dasar Islam

KANGAR - Perpaduan yang berasaskan perkauman tidak akan dijamin sedikitpun berjaya, kata Pesuruhjaya PAS Perlis, Ustaz Hashim Jasin (PAS-Sanglang).

Berucap membahaskan Titah Ucapan Tuanku Raja Perlis Sidang Dewan Undangan Negeri Perlis 28 Julai lalu, beliau berkata perpaduan yang dianjurkan oleh Islam adalah seperti yang termaktub di dalam Surah Ali Imran, ayat 103.

"Suka disebut di sini, kita sebagai orang Islam, Nabi S.A.W tidak berjuang atas dasar assobiyah atau perkakuman. Nabi berpandukan ayat al-Quran, surah Ali Imran, berpegang teguhlah kamu dengan tali Allah jangan kamu berpecah belah.

"Kalau ayat ini dah sebut begitu dan ayat ini turun dari Allah, maka berbaik-baiklah dengan hablillah, kalau kita cari yang lain dari itu, maka kita tak dijamin sedikitpun untuk kita berjaya dalam usaha kita untuk perpaduan ini,"katanya.

Menurutnya lagi, perkara ini perlu diberikan tumpuan betul-betul kerana dalam keadaan sekarang ini, dari segi politiknya orang ramai sibuk memperkatakan tentang perpaduan PAS-Umno.

"Nak berpadu atas dasar apa? Kita boleh berpadu, tapi biarlah kita dasarkan kepada Islam. Apabila kita berdasarkan pada Islam, maka PAS tak boleh kata apa sebab dasarnya adalah Islam dan Umno pun tak boleh kata apa sebab dasarnya Islam. Inilah yang terbaik yang kita kena lakukan,"jelasnya.

Ekoran itu kata Ustaz Hashim, penumpuan juga perlu diberikan kepada masyarakat bukan Islam di mana mereka tidak boleh ditakut-takutkan berkaitan Islam.

"Bagaimana pukla dengan orang bukan Islam yang kita kena fikir juga. Kita sebenarnya orang Islam tak boleh takutkan orang bukan Islam dengan Islam. Adalah menjadi satu kesalahan besar apabila kita berperanan menakut-nakutlan meraka dgn hukum-hukum Islam

"Oleh kerana itu kita kena tunjuk kepada mereka apa sahaja yang dibuat oleh Islam, umat selain dari Islam pun akan mendapat kebaikan darinya. Sebab itu, pada tahun 1982, apabila kempimpinan PAS bertukar kepada kepimpinan ulama, maka PAS meneruskan usaha-usaha mendekati berdakwah dan memahamkan orang-orang bukan Islam tentang Islam.

"Hasilnya, kini orang bukan Islam kini, sudah bersedia nak berhujah dengan al-Quran, Umno pun dah lama berkawan dengan orang bukan Islam tapi tak mengajar mereka tentang Islam,"ujarnya.

No comments: