Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Tuesday, August 03, 2010

Sidang DUN Perlis: Kecewa MB tidak hadir rasmi RFC

KANGAR- Wakil pembangkang di Dewan Undangan Negeri Perlis mempertikaikan kenapa kerajaan negeri Perlis memberikan tumpuan dan usaha bersungguh-sungguh dalam tanaman anggur keranan ianya tidak memberikan pulangan.

Rus'sele Eizan (PAS-Simpang Empat) yang berucap membahaskan titah ucapan Tuanku Raja Perlis berkata ada pilihan tanaman lain seperti mempelam sala yang mampu memberikan pulangan yang lebih baik.

"Kita tahu anggur bukanlah tanaman yang boleh memberi pulangan yang baik, anggur diusahakan hanya sebagai pertanian pelancongan sedangkan kita mempunyai pilihan lain seperti mempelam sala," katanya.

Beliau melahirkan rasa kecewa dan terkilan dengan kegagalan wakil kerajaan negeri untuk hadir ke majlis perasmian Radix Fried Chicken milik HPA Industries di Kangar baru-baru ini.

Menurutnya, ada mesej yang disampaikan oleh Pengarah Urusan HPA dalam ucapan perasmiannya pada hari itu.

"Kita berasa sedih kerana wakil kerajaan negeri tidak hadir hari itu walaupu Menteri Besar sendiri mengaku untuk hadir merasmikannya. Dalam ucapan Pengarah Urusan HPA, beliau berkata sanggup untuk memberikan peluang kepada pengusaha mempelam sala di Perlis kerana untuk dibuat kordial mempelam,pengeluaran buah mempelam di Perlis hanya cukup untuk tiga bulan sahaja dan syarikat terbabit perlu mengimport buah dari India dengan kuantiti yang lebih baik.

"Kerajaan mestilah mengambil sikap terbuka kepada sebuah syarikat milil rakyat negeri ini yang memberikan sumbangan kepada negeri Perlis ini yang turut memberikan peluang pekerja kepada ratusan orang di negeri ini,"katanya.

Menteri Besar semasa membuat penggulungan berkata beliau tidak dapat hadir kerana mempunyai jadual yang bertindih.

No comments: