Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Tuesday, August 03, 2010

Sidang DUN Perlis lulus usul kutuk Israel

KANGAR- Sidang Dewan UNdangan Negeri Perlis yang bersidang baru-baru ini sebulat suara meluluskan usul mengutuk sekatan dan kekejaman rejim Zionis-Israel terhadap misi bantuan kemanusiaan kepada rakyat Palestin.

Pesuruhjaya PAS Perlis, Ustaz Hashim Jasin (PAS-Sanglang) yang turut mengambil bahagian membahaskan usul terbabit berkata, siri kezaliman rejim Zionis Israel ini tidak berkesudahan malahan tahap keganasan mereka terus meningkat.

"Masyarakat dunia masih belum mempunyai penyelesaian yang konkrit ke atas isu ini walaupun dipergiatkan untuk memberikan tekanan, tetapi dalam masa yang sama rejim Zionis Israel ini terus mengganas," katanya.

Untuk itu, Ustaz Hashim turut mengemukakan 14 usul sebagai cadangan penyelesaian isu ini termasuk mengutuk sekeras-kerasnya serangan tersebut dan mengenakan sekatan-sekatan ke atas Israel.

Antaranya, Malaysia perlu menjadi pelobi utma gerakan anti-Israel selain memipin para pelobi sokongan untuk rakyat Palestin selaku negara yang menjadi hub untuk memgumpul derma bantuan kepada rakyat Palestin.

Begitu juga, Ustaz Hashim turut mencadangkan agar kerajaan Malaysia mengiktiraf Hamas sebagai kerajaan yang sah bukannya Fatah.

"Bukan mudah untuk kita laksanakan pelbagai cadangan-cadangan ini, tapi kerajaan perlu mengambil kesempatan atas kebencian rakyat pada masa ini ke atas isu ini. Kerajaan kena wujudkan semangat bencikan Zionis-Isreal di kalangan rakyat,"katanya

Exco Agama Islam, Jawatankuasa Hadhari dan Pembangunan As-Sunnah,Jafperi Othman yang menggulung perbahasan usul ini berkata, Amerika Syarikat telah menjadi dalang untuk menjatuhkan pemerintahan hamas di Gazza pada tahun 2007 kerana mereka tidak mahu melihat sebuah kerajaan yang diperintah oleh Hamas yang meahu melaksanakan syariat Islam.

No comments: