Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Monday, August 04, 2008

Yusri Che Lah saman fitnah Kosmo! RM1juta


KANGAR- Pemain bola sepak Perlis, Yusri Che Lah, 32, hari ini memfailkan saman ganti rugi RM1 juta terhadap akhbar tabloid Kosmo! berhubung laporan berunsur fitnah mengenainya.

Akhbar tersebut dalam keluaran 15 Mei lalu menyiarkan berita bertajuk "Perlis Disiasat" pada muka depannya dan memaparkan berita dan gambar plantif tanpa persetujuan dan kebenaran yang boleh menfitnah beliau terbabit dalam rasuah bola sepak.

Berita tersebut turut dimuatkan di dalam versi internet akhbar berkenaan.

Yusri menamakan dua wartawan terbabit, Zainal Azhar Mohamed dan Hafizuddin Mohd Safar sebagai defendan pertama dan kedua, diikuti Pengarang Kosmo dan Utusan Melayu (M) Berhad sebagai defendan ketiga dan keempat.

Saman difailkan Yusri melalui peguam Jamil Mohamed Shafie di pejabat Pendaftar Mahkamah Tinggi Kangar, di sini jam 3.15 petang tadi dan diterima oleh Pembantu Tadbir Undang-undang, Hamila Abdul Hadi.

Antara lain yang dinyatakan di dalam writ saman tersebut ialah penyiaran gambar yang terang nampak rambut serta janggut plaintif dan berita tersebut jelas berjumlah jelas kesemuanya telah menjatuhkan maruah beliau di mana isteri dan anak-anaknya dicaci oleh masyarakat di Perlis memandangkan plaintif adalah pemain bolasepak professional yang terkenal di seluruh Malaysia.

Dalam kenyataan ringkasnya, Yusri menyatakan saman tersebut difailkan bagi membersihkan namanya yang tidak terlibat di dalam rasuah bolasepak.

"Dengan benda yang benar, saya berani memfailkan saman ini,"katanya.

No comments: