Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Sunday, May 11, 2008

Selepas Islam Hadhari, Mufti Perlis selar ISA?

Oleh Azamin Amin
Petikan Harakahdaily
KUALA LUMPUR, 11 Mei (Hrkh) - Seperti yang umum ketahui bahawa Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) 1960 merupakan undang-undang tahanan pencegahan yang sedang berkuatkuasa di Malaysia.

Dalam akta tersebut menjelaskan sesiapa pun boleh ditahan oleh polis selama 60 hari berturut-turut tanpa perbicaraan untuk tindak-tanduk yang dikatakan mengancam keselamatan negara dan selepas itu seseorang tahanan itu boleh ditahan lagi selama tempoh dua tahun jika diluluskan oleh Menteri Hal Ehwal Dalam Negeri, dan sekaligus membolehkan penahanan terus tanpa perbicaraan.

Untuk rekod, sehingga kini terdapat tahanan ISA yang telah ditahan selama lebih enam tahun.

Sudah ramai yang mengkritik sama ada daripada parti Pakatan Rakyat, Pertubuhan Bukan Kerajaan seperti Gerakan Mansuhkan ISA, mangsa-mangsa keluarga tahanan ISA dan rakyat yang memprotes akta zalim ini malah menggesa ianya dihapuskan malah berpendapat undang-undang ini adalah bermotifkan politik semata-mata demi 'melindungi' kerajaan pemerintah Barisan Nasional (BN) daripada dikritik dan didedahkan kepincangannya.


Kali ini giliran tokoh agama seperti Mufti Perlis, Dato' Dr Asri Zainul Abidin dilihat menyelar dan mengkritik perbuatan dan tindakan ISA yang disifatkan sebagai satu langkah terkutuk serta bercanggah dengan Islam.

"Agama memusuhi perbuatan menghukum manusia tanpa bukti yang sah dan perbicaraan yang benar. Maka perbuatan seperti ini adalah amat terkutuk," katanya yang dipetik daripada laman webnya.

Katanya jika ada peruntukan undang-undang atau akta yang membolehkan manusia dihukum tanpa dibicara, maka ia adalah akta atau perundangan yang jelek dan merujuk kepada Sabda Nabi Muhammad s.a.w :"Bukti wajib (diberikan) oleh yang mendakwa, dan sumpah pula bagi yang membantah? (Riwayat al-Tirmizi, dinilai sahih oleh al-Albani).

"Jika ada akta dan undang-undang yang seperti ini, maka Majlis Fatwa patutlah bersidang dan membincangkan pandangan Islam mengenainya, secara adil tanpa dipengaruhi oleh mana-mana pihak," jelasnya lagi.

Sebelum itu beliau turut memberi contoh kesan buruk apabila seseorang itu tidak diberi peluang membela diri seperti yang terjadi di Kuala Perlis apabila seorang suami dituduh mengintip dan dibelasah hingga mati oleh penduduk kampung.

Katanya, isterinya yang masih dalam pantang juga dipukul dan kemudian penduduk sedar bahawa mereka tersilap orang.

"Mangsa telah mati, dihukum tanpa dia mengetahui apakah dosanya. Jika pun itu dosanya, apakah berhak dia dibunuh?" soal Dr Asri lagi dan menghuraikan segala kejelekan dan larangan agama terhadap perbuatan menuduh tanpa bicara dan peluang membela diri ini.

"Perangai suka menuduh secara rambang adalah lambang manusia kehabisan alasan," katanya.

No comments: