Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Wednesday, May 28, 2008

Petisyen Dun Simpang Empat: Keputusan tolak petisyen 2 Jun

KANGAR, 27 Mei (Hrkh) - Mahkamah Pilihan Raya hari ini menetapkan tarikh 2 Jun ini untuk mengumumkan keputusan bagi notis usul bantahan awal yang dikemukakan bagi menolak petisyen pilihan raya Dewan Undangan Negeri Simpang Empat yang dikemukakan calon BN Zahari Bakar.

Notis usul itu dikemukakan oleh calon PAS, Rus�sele Eizan selaku responden pertama dengan alasan petisyen tersebut gagal mendedahkan secara spesifik dakwaan ke atas beliau tentang pelanggaran akta kesalahan pilihan raya berkaitan dengan poster calon.

Beliau diwakili peguam Mohamed Hanipa Maidin dan Zulmi Sabri dan Aqbal Shiffudin Adnan Sallehuddin, manakala Zahari pula diwakili peguam Abu Bakar As-Sidek.

Selepas mendengar hujah daripada pihak pempetisyen dan responden, hakim Mahkamah Pilihan Raya, Dato' Zainal Adzam Abdul Ghani menetapkan tarikh tersebut untuk memberikan keputusan tersebut.

Keputusan yang bakal dibuat itu akan menentukan sama ada menolak terus petisyen tersebut atau meneruskan dengan perbicaraan.

Semalam Zainal Adzam menerima bantahan awal yang dikemukakan oleh responden kedua, Mohammad Daud Abdul Hamid (Pegawai Pengurus Pilihan Raya Parlimen Arau) dan responden ketiga, Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dengan alasan petisyen yang dikemukakan ke atas mereka adalah remeh dan menyusahkan.

Dalam pilihan raya umum 8 Mac lalu Rus'sele menewaskan Zahari dengan majoriti 53 undi.
Mohamed Hanipa yang ditemui kemudiannya memberitahu petisyen yang dikemukakan tersebut tidak menyatakan secara spesifik dakwaan ke atas kesalahan calon PAS berkaitan poster.

"Apa yang didakwa itu adalah secara umum mengikut perkara 11C Akta Kesalahan Pilihan raya. Dia tak dakwa secara jelas dan tepat kesalahannya. Kalau tentang poster dia tak sebut contohnya, siapa yang cetak, siapa yang tampal," jelasnya.

No comments: