Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Tuesday, July 17, 2007

RESPON ANGKATAN MUDA KEADILAN PERLIS BERKAITAN KENYATAAN MEDIA KHAIRY JAMALUDDIN ("KUBURKAN PKR")

Kenyataan Media
15 Julai 2007

Angkatan Muda KeADILan Rakyat Negeri Perlis (AMK) memandang serius tentang kenyataan Naib Ketua Pemuda Umno Malaysia, Khairy Jamaludin yang disiarkan dalam Utusan Malaysia Sabtu, 14 Julai 2007 sebagai suatu kenyataan dangkal yang tidak berpijak di bumi yang nyata.

AMK Negeri Perlis ingin menyatakan bahawa persoalan sesiapa sahaja ahli Parti keADILan Rakyat (PKR) yang masuk atau keluar parti itu adalah suatu perkara biasa yang berlaku dalam mana-mana parti politik. Walaubagaimanapun, kita semua sedia maklum bahawa media arus perdana memang diarahkan oleh pihak tertentu untuk menyiarkan berita "sebahagian kecil" ahli PKR keluar parti, sedangkan ramai lagi ahli baru yang menyertai PKR langsung tidak akan disiarkan sama sekali. Dalam Umno sekalipun, ramai ahli parti berkenaan yang mengisytiharkan diri keluar dari Umno, namun ianya tidak didedahkan oleh media berkenaan.

Kami berpandangan bahawa Khairy tidak perlu bersusah payah untuk menguburkan PKR dalam pilihanraya umum yang akan datang, sebaliknya beliau harus memastikan supaya karier politik beliau sendiri tidak terkubur di dalam Umno terutama sekali dalam pemilihan Umno yang khabarnya akan diadakan pada tahun hadapan.

Awal-awal lagi kita semua sedia maklum terdapat beberapa cawangan Pemuda Umno di bahagian Rembau yang beliau sendiri menjadi ketuanya telah membuat usul undi tidak percaya kepada kepimpinan beliau tempohari sehinggakan mereka juga turut mencabar beliau untuk terus kekal bertanding sebagai ketua Pemuda Umno Bahagian Rembau pada tahun hadapan.

AMK Negeri Perlis ingin menegaskan bahawa Khairy sepatutnya menghitung karier politik beliau sendiri di dalam Umno daripada bertungkus lumus untuk menguburkan PKR, samada kariernya akan kekal ataupun terkubur sama sekali setelah berlaku perubahan dalam pucuk pimpinan negara pada suatu masa nanti.

Sejarah telah membuktikan bahawa bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad yang memegang jawatan selama 22 tahun yang diketahui mempunyai jasa yang besar dalam Umno pun boleh tewas dalam pemilihan G7 (perwakilan bahagian ke Perhimpunan Agung) Umno Bahagian Kubang Pasu pada tahun lepas setelah beliau tidak lagi mempunyai ‘kuasa’.

Apa sangatlah jika nak dibandingkan dengan Khairy yang baru setahun jagung berkecimpung sebagai menantu perdana menteri seterusnya dianugerahkan jawatan dalam Pemuda Umno setelah "kuasa" itu tiada suatu hari nanti.


Zamri Bin Sapar
Ketua AMK Negeri Perlis

No comments: