Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Sunday, July 22, 2007

Orang cerdik tidak mudah dipengaruhi media arus perdana - Anwar


Petikan Harakahdaily

BESERI, 21 Julai - Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Dato' Seri Anwar Ibrahim mengajak seluruh rakyat untuk memilih menjadi orang cerdik dan tidak mudah terpengaruh dengan media yang digunakan untuk menipu rakyat.

Katanya, orang yang cerdik tidak akan percaya seluruhnya dengan sebarang dakyah yang disebarkan oleh media arus perdana yang cuba memperbodohkan rakyat.

"Orang yang cerdik akan menang, tapi yang kurang cerdik akan kalah dengan penipuan," ujarnya.

Anwar juga mengingatkan para kakitangan kerajaan yang bakal menerima kenaikan gaji pada bulan ini agar turut menjadi golongan yang cerdik.

"Kalau naik gaji, harga barang tak naik baru kita seronok. Tapi kalau gaji naik, barang pun naik, minyak pun naik kita seronok, itu tidak cerdik namanya," ujarnya.

Menurut Anwar, akhbar dan media cetak milik kerjaan Umno/BN hanya menghebahkan perkara yang baik tentang kerajaan dan perkara yang buruk tentang parti pembangkang.

"Membaca Utusan atau menonton RTM tidak akan membuatkan orang cerdik. Tidak ada yang lain yang disiarkan melainkan apa yang ada mengikut kerangka pemikiran Umno/BN.

"Mereka tidak memberikan gambaran yang betul. Kalau TV3 tunjuk benda yang betul tentang penyelwengan atau rasuah sudah tentu kalau bulan depan berlaku pilihan raya Umno akan kalah," jelasnya.

Anwar mengingatkan bahawa menjelang pilihan raya akan datang, kisah orang-orang PAS atau PKR yang keluar parti akan diulang-ulang oleh media.

Beliau menyingkap sejarah semasa pilihan raya umum tahun 1969 di kawasan Parit, Perka di mna wakil pAS, Cikgu Hashim Gera menentang Tan Sri Hussin Nordin dari Umno.

"Semasa itu, Tan Sri Hussin adalah Pengerusi Utusan Melayu dan tempoh berkempen adalah sebulan. Akhbar digunakan untuk menyebar dakyah orang keluar PAS dan masuk Umno.

"Setiap hari diberitakan ratusan orang keluar PAS masuk Umno. Sampai dekat hari mengundi bila dikira hampir 10 ribu sudah keluar PAS sedangkan ahli di situ ada 600 orang sahaja. Akhirnya Umno kalah dalam piliha raya tersebut," jelasnya.

Untuk itu katanya, kisah ini perlu diambil sebagai satu pengajaran agar PKR dan PAS dapat mengajar Umno/BN dalam pilihan raya akan datang untuk mengulangi balik pengalaman ini.

Beliau berkata demikian dalam ucapannya di program Sepetang Bersama Dato' Seri Anwar Ibrahim di Sekolah Rendah Islam At-Taqwa dekat sini.

Program anjuran Badan Perhubungan PKR Perlis itu dihadiri lebih 500 orang yang terdiri dari ahli dan penyokong PAS, PKR, Badan Bukan Kerajaan (NGO) dan juga ahli Umno.

No comments: