Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Friday, May 25, 2007

Gaji naik: Kakitangan Awam jangan lupa tanggungjawab agama

KANGAR - Kakitangan kerajaan yang bakal menerima kenaikan gaji perlu bersyukur dengan nikmat yang diterima dan digesa agar tidak melupakan tanggungjawab kepada agama.

"Tahniah kepada mereka tetapi kepada kakitangan beragama Islam jangan lupakan kewajipan menunaikan hak kepada agama seperti mengeluarkan zakat dan infak," seru ketua Dewan Pemuda PAS Perlis, Ustaz Ya'akub Abu Seman.

Katanya, dengan mengeluarkan zakat dan infak, golongan yang memerlukan seperti fakir miskin dan sebagainya dapat dibantu untuk meringankan beban hidup mereka.

Menurutnya, di sebalik memberikan kenaikan gaji kepada kakitangan awam, kerjaan perlu juga memikirkan survival golongan yang tidak menerima kenaikan gaji seperti mereka yang bekerja sendiri, buruh, petani, nelayan, guru pondok dan Sekolah Agama Rakyat.

Baginya, golongan ini juga turut menanggung beban kenaikan kos sara hidup tetpi tidak menerima kemudahan-kemudahan seperti yang dinikmati oleh kakitangan awam mahupun swasta.

"Rakyat jangan dibebankan dengan kenaikan harga barang keperluan. Setiap kali adanya kenaikan gaji atau pemberian bonus isu kenaikan harga barang akan timbul.

"Dan kerajaan sentiasa berjanji untuk membuat pemantauan. Pemantauan yang sering disebut perlulah lebih serius kerana hakikatnya harga barang akan terus naik,"katanya.

Sementara itu, Exco Dewan Pemuda PAS Pusat, Ustaz Zolkharnain Abidin menyeru agar kerajaan dapat menjamin kehidupan golongan yang tidak menikmati kenaikan gaji seperti kakitangan awam.

"Pastikan tiada kenaikan harga barang. Perkhidmatan kerajaan perlu diberikan percuma kepada golongan ini," katanya.

Menurutnya, kakitangan awam mendapat pelbagai kemudahan perkhidmatan awam seperti di hospital dengan percuma sedangkan rakyat yang lain perlu membayar.

"Jadi, kita sarankan agar mereka yang bukan kakitangan awam juga dikecualikan bayaran bagi perkhidmatan tertentu," serunya.

Selain itu, Ustaz Zolkharnain juga menyeru kerajaan agar memandang serius nasib golongan petani khususnya dalam aspek pemasaran produk pertanian.

"Beri jaminan agar produk pertanian dapat dipasarkan dengan baik kerana para petani juga menanggung pelbagai kos seperti anak benih, baja dan racun yang turut meningkat sedangkan produk yang dihasilakn tidak terjamin penjualannya," katanya lagi

No comments: