Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Tuesday, April 25, 2006

Roboh surau : Satu jenayah dalam Islam
Oleh : Nikon
Kategori : Berita

Kangar 24hb April : Tindakan Majlis Perbandaran Sungai Petani (MPSP) merobohkan Surau Seksyen 2 , Bandar Puteri Jaya baru-baru ini amat dikesali.Ianya merupakan satu jenayah dalam Islam.Demikian menurut Ustaz Taib Azzamuddin.

“Banyak lagi cara yang sesuai dan berhemah yang boleh digunakan untuk menangani masalah ini.Tetapi mengapa kekerasan dipilih sebagai penyelesaian?,” Tanya beliau dengan kesal.

Difahamkan modal untuk mendirikan surau itu adalah sumbangan orang ramai dan beliau juga dimaklumkan bahawa pihak pemaju tiada halangan diatas pembinaan surau itu.

Beliau juga percaya yang penyumbang-penyumbang derma itu tidak akan menghalalkan dan redha diatas tindakan MPSP itu.

Mantan Imam Besar Masjid Negara itu juga hairan bagaimana begitu banyak kuil hindu yang ada di sekitar Sungai Petani tetapi satupun tidak dirobohkan oleh MPSP.

Baginya kalau kuil-kuil itu semuanya menepati piawaian MPSP mengapa tidak dibantu jemaah surau bagi mereka membuat surau yang menepati piawaian MPSP.

Dan amat malang sekiranya kuil-kuil itu tidak menepati piawaian tetapi tidak dirobohkan oleh MPSP sedangkan dalam masa yang sama surau yang tidak menepati piawaian MPSP,mereka begitu pantas bertindak.

“Kita jangan terlalu sangat nak jaga hati bukan Islam tapi dalam masa yang sama memijak sesama Islam.Ini bukan caranya.Keutamaan mestilah kepada Islam,”ujar beliau