Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Tuesday, April 04, 2006

Kenyataan Media Angkatan Muda Keadilan Rakyat Bahagian Kangar

Merujuk kepada pembentangan Rancangan Malaysia Ke-9 (RMK-9) oleh perdana menteri Abdullah Ahmad Badawi petang Jumaat kelmarin, Angkatan Muda Keadilan Bahagian Kangar (AMK Kangar) mengambil sikap menyokong usaha PM untuk memajukan lagi sektor pertanian selaras dengan hasrat kita semua bagi mencapai tahap pertanian sara diri kerana pertanian merupakan sektor strategik yang penting agar jaminan keselamatan negara terpelihara.

Sehubungan dengan itu, kami juga mencadangkan agar subsidi dalam bidang pertanian ini dapat dipertingkatkan lagi oleh kerajaan sebagaimana dasar kerajaan Jepun yang memperuntukkan satu jumlah subsidi yang besar untuk sektor pertanian walaupun negara tersebut merupakan sebuah negara perindustrian yang maju.

Peruntukan yang ditambah kepada RM200 bilion dalam RMK-9 berbanding hanya RM170 bilion dalam RMK-8 menjanjikan peluang projek yang lebih besar untuk diagihkan kepada kontraktor di seluruh negara. Kami ingin menegaskan agar tender terbuka dibuat bagi setiap projek dalam RMK-9. Sekiranya amalan tender tertutup seperti sekarang terus dilakukan, akhirnya ianya cuma diagih-agihkan kepada kroni tertentu pemimpin sahaja.

Amalan tender tertutup amat bertentangan dengan Pelan Integriti Nasional yang sedang digerakkan oleh kerajaan kononnya sebagai satu langkah untuk membenteras rasuah. Bagi membuktikan kerajaan benar-benar bertegas untuk membasmi rasuah, kami menggesa agar Badan Pencegah Rasuah dan institusi peguam negara mestilah diletakkan terus di bawah Parlimen, bukannya Jabatan Perdana Menteri lagi.

Rasuah adalah musuh nombor satu negara kerana amalan rasuah selama ini telah menyebabkan negara mengalami kerugian berbilion-bilion ringgit. Jerung-jerung rasuah yang masih berleluasa wajib segera dibawa ke muka pengadilan sebagai satu langkah berani khususnya oleh PM untuk membersihkan kerajaannya.

AMK Kangar juga ingin melahirkan rasa khuatir dengan jumlah peruntukan sebanyak RM 16.8 bilion untuk sektor pertahanan negara yang lebih besar berbanding dengan peruntukan untuk kesihatan rakyat yang hanya berjumlah 11.5 bilion sahaja. Dengan siapakah kita sedang berperang sekarang sehingga memerlukan peruntukan yang besar ini?
Rekod menunjukkan bahawa kita telah mengalami kerugian yang amat besar dalam perihal pembelian peralatan perang yang kebanyakannya kita beli barang terpakai (second hand), harga yang mahal dan akhirnya telah mengorbankan banyak nyawa akibat kejadian pesawat terhempas. Justeru, kami menuntut satu Kertas Putih dibentangkan di Parlimen tentang pembelian kelengkapan pertahanan negara!

Rakyat sedang dibebankan dengan kenaikan kadar inflasi akibat kenaikan harga bahan bakar. AMK Kangar menuntut supaya kadar kenaikan harganya sebanyak 30 sen dapat dikaji semula dan rakyat berhak untuk terus menikmati subsidi harga bahan bakar seperti sebelum 28 Februari kerana rakyat memiliki Petronas yang saban tahun mengaut keuntungan berpuluh-puluh bilion.

AMK Kangar juga menuntut kerajaan supaya membentangkan aliran kewangan Petronas terus kepada Parlimen. Rakyat sedang menunggu untuk mengetahui ke mana perginya lebih daripada RM 500 bilion wang Petronas sejak minyak ditemui di dalam negara.

Akhir sekali, AMK Kangar mengalu-alukan penyenaraian Perlis sebagai salah sebuah negeri koridor pembangunan utara dalam RMK-9. Justeru, kami mencadangkan agar kerajaan turut menyediakan peruntukan dalam RMK-9 untuk projek pelebaran jalan utama Kangar-Alor Setar bagi merancakkan pertumbuhan ekonomi negeri kami.


Oleh:
Zamri Bin Sapar
Ketua Angkatan Muda Keadilan Bahagian Kangar, Perlis
013-414 9841
amk_kangar@yahoo.com