Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Wednesday, June 15, 2011

Anwar: PR menang, turun harga minyak dalam masa 24 jam

KANGAR - Ketua Pembangkang, Dato' Seri Anwar Ibrahim berkata, Pakatan Rakyat tetap akan menurunkan harga minyak di seluruh negara sekiranya dapat mengambil-alih Putrajaya dari pemerintahan Barisan Nasional.

Berucap di Majlis Perasmian Gerakerja Pilihanraya Pakatan Rakyat Negeri Perlis, beliau menegaskan bahawa penurunan harga minyak tidak perlu menunggu sehingga 100 hari seperti yang termaktub di dalam Buku Jingga.

"Dengan izin Allah, hari ini kita masuk Putrajaya, tak payah tunggu macam Buku Jingga sehingga 100 hari. Kalau kita menang saya berani jamin, dalam masa 24 jam sahaja harga minyak di seluruh negara kita akan tetap diturunkan. Jangan cabar, saya tahu berapa banyak keuntungan yang diperolehi," kata beliau dalam ucapannya di Kompleks PAS Perlis, 11 Jun lalu.

Menurutnya lagi, keputusan menaikkan harga minyak yang berlaku di negara ini dibuat tanpa sebab sedangkan kerajaan memperolehi keuntungan hasil dari kenaikan harga minyak antarabangsa.

"Harga minyak naik tak ada sebab.Harga minyak antarabangsa memang naik, maknanya untung bagi negara kita naik dan mampu mencecah sehingga RM100bilion satu tahun. Ini bermakna kerajaan memperolehi keuntungan.

"Dah untung kenapa nak sudahkan rakyat lagi? Adakah kita import minyak? Tidak, kita eksport. Apakah kita rugi? Tidak, kita untung. Jadi mengapa perlu dibebankan lagi rakyat negara ini.

"Ini maknanya pimpinan negara tak ada hati perut, kalau negara kita miskin tak apa tapi ke mana hilangnya kekayaan negara? Yang kita tahu berlakunya ketirisan sehingga RM23 bilion," jelasnya lagi kepada ribuan penyokong yang hadir mendengar ceramah beliau.

No comments: