Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Friday, July 25, 2008

Jubli Emas Gelaran DiRaja: PDRM perlu pulih imej

Petikan Harakahdaily
KANGAR, 25 Julai (Hrkh) - Sempena Jubli Emas Gelaran DiRaja pasukan Polis DiRaja Malaysia (PDRM), Dewan Pemuda PAS Perlis (DPPPs) menggesa pasukan itu mengambil usaha bersungguh-sungguh untuk memulihkan semula imej mereka yang tercalar sejak kebelakangan ini.

Dalam kenyataannya, Ketua DPPPs, Ustaz Ya'akub Abu Seman berkata, PDRM sudah 50 tahun berkhidmat dengan membawa panji-panji diraja dan tempoh itu sepatutnya lebih mematangkan mereka dan bersifat lebih professional dalam menjalankan tugas yang semakin mencabar.

Imej PDRM di mata umum kini katanya dilihat amat buruk berikutan tindakan serta pelbagai dakwaan yang melibatkan anggota dan pegawai tinggi mereka sendiri.

"Polis DiRaja Malaysia kini lebih popular dengan gelaran Polis Raja Di Malaysia akibat beberapa tindakan kekerasan terhadap orang awam. Begitu juga, banyak lagi perkara lain yang mencalar imej seperti perlakuan jenayah, tuduhan membunuh, rasuah dan sebagainya.

"Lebih mencalarkan imej polis bila Ketua Polis Negara sendiri juga tidak terlepas daripada pelbagai kontroversi. Untuk itu kami menyeru PDRM secara professionalnya memulihkan imej mereka.

"Apa gunanya lencana "Saya Anti Rasuah" yang gah dipakai sedangkan perlakuan sebenarnya ialah "Saya Nanti Rasuah"," ujarnya.

Selain itu katanya lagi, PDRM perlu memperkasakan unit agama mereka sama seperti yang dilakukan oleh Kor Agama Angkatan Tentera supaya anggota beragama Islam mempunyai persediaan dalaman sebelum bertugas.

"PDRM perlu menerima syor ini yang sudah banyak kali disebut. Mudah-mudahan pasukan polis akan muncul dengan lebih berketrampilan bukan sahaja dari aspek disiplin, malahan terdidik dari segi rohani.

"Apapun, DPPPs mengucapkan tahniah kepada PDRM yang sudah 50 tahun dengan gelaran DiRaja. Pulihkan imej yang tercalar, mudah-mudahan slogan Mesra, Cepat, Betul itu dapat diperkukuhkan sejajar dengan slogan terdahulu mereka iaitu Sedia Berkhidmat," katanya lagi.

1 comment:

Nick Reyes said...

I love the blog! it's very meaning full. good work!
stay strong,
Nick Reyes