Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Monday, July 21, 2008

Isu Muzakarah UMNO – PAS, Ahli Di Akar Umbi Gelisah

Dari blog Suhaizan Kayat Ketua Penerangan DPP Pusat
Dato’ Seri Abdullah Ahmad Badawi, Perdana Menteri Malaysia dengan banganya mendedahkan sudah ada 3 kali pertemuan yang melibatkan pimpinan tertinggi PAS dengan UMNO. Pendedahan ini boleh ditafsirkan oleh akar umbi dengan pelbagai maksud. Ada yang baik, banyak juga yang buruknya. Tafsiran positif adalah pertemuan ini adalah untuk menyampaikan mesej Islam, mengajak UMNO kembali kepangkal jalan iaitu Islam. Jihad yang paling besar adalah menyatakan zalim kepada pemerintah yang zalim.

Tafsiran yang negatif pun ada iaitu Pak Lah telah cuba jadi hero dikala keheroannya telah berada dimusim senja. Tiga kali pertemuan itu sudah cukup untuk membuktikan kehebatan Pak Lah menjinakkan PAS yang kelihatan begitu garang bila berdepan dengan UMNO. Pendedahan ini umpama pendedahan kemenangan tentera India terhadap pemberontakkan di Kashmir. Biasanya tentera India akan menunjukkan mayat-mayat pemberontak dihadapan wartawan seperti polis Malaysia menunjukkan banyaknya dadah yang telah dirampas. Apapun alasannya, akar umbi telah melihat PAS kalah 1-0 dengan UMNO.

Peringkat akar umbi begitu gelisah dengan perkembangan terbaharu ini. Antara kegelisahannya adalah :
1. Apakah munasabahnya tiga kali pertemuan itu?
2. Kemana arah Muzakarah ini hendak diadakan?
3. Apakah isu Muzakarah ini bukan suatu perangkap kepada PAS?
4. Mengapa PAS melayan sangat UMNO yang telah terbukti khianat kepada PAS ?
5. Apakah kesan kepada hubungan dalam Pakatan Rakyat?
6. Adakah Muzakarah ini sesuai pada masa ini?
7. Apakah Pakatan Rakyat tidak menganggap PAS telah menikamnya daripada belakang?
8. Apakah masalah-masalah dalam Pakatan Rakyat sehingga Presiden begitu vocal kenyataannya dalam Harakah ?
9.Mengapa seolah-olah ada perbezaan pendapat antara Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat dengan Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang?
10. Apakah masa depan negeri-negeri Pakatan Rakyat ?

Bagi menyelesaikan masalah-masalah yang terbuku dihati peringkat akar umbi ini maka pertemuan tertutup diantara pimpinan tertinggi PAS dengan Dewan Harian PAS negeri-negeri dan Dewan Harian Pemuda, Muslimat dan Ulama’ perlulah segera diadakan untuk menjelaskan apa yang sedang berlaku. Pimpinan tertinggi PAS sudah tentu akan dapat menjawap persoalan-persoalan yang telah dinyatakan diatas?

Atas agenda Melayu-Islam, jika muzakarah yang melibatkan dua parti utama boleh mendatangkan masalah kepada UMNO dan PAS mengapa tidak dicadangkan suatu Majlis Perundingan atau apa sahaja nama yang sesuai yang bertujuan menghimpunkan semua pertubuhan-pertubuhan Melayu-Islam dinegara ini. Majlis Perundingan ini di anggotai oleh semua wakil Melayu-Islam merentasi semua parti politik, NGOs dan lain-lain pertubuhan. Ia boleh dianggotai oleh UMNO, PAS, Keadilan(Melayu-Islam), Teras, JIM, ABIM, GAPENA dan lain-lain lagi pertubuhan yang memiliki atau matlamatnya kearah penyatuan Melayu-Islam di Malaysia. Keanggotaannya adalah tetap dan tidak terlalu ramai. Perbincangannya dibuat dengan penuh keikhlasan dan profesional. Majlis Perundingan ini perlu diperkasa dan tidak menuju kearah sesuatu aliran pemikiran sahaja. Resolusi akan dikeluarkan setelah kataputus telah diperolehi dalam perbincangan tersebut. Samaada BN atau PR yang memerintah dinegara ini tidak menjadi masalah kerana agenda Melayu-Islam tetap dipertahankan oleh kerajaan yang memerintah. Jika BN atau PR mengenepikan pandangan Majlis Perundingan maka tunggulah pilihanraya seterusnya pasti mereka akan kecundang. Pemerkasaan pihak ketiga yang dikenali sebagai Majlis Perundingan ini sekurang-kurangnya boleh meredakan kegelisahan akar umbi pada masa kini.

http://kentong-suhaizan.blogspot.com

No comments: