Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Monday, July 21, 2008

Kes Sanglang: Pengerusi SPR perlu dinyahkan


Oleh Bashir Ishak

SANGLANG - Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) sepatutnya mengambil tanggungjawab memperbetulkan kesilapan mereka ketika mengumumkan keputusan pilihanraya Dun Sanglang demikian menurut Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat, Salahuddin Ayub.

Menurutnya, kes Dun Sanglang yang melibatkan Pesuruhjaya PAS Perlis, Ustaz Hashim Jasin sebagai calon PAS yang sepatutunya menang jelas membuktikan SPR melakukan kesilapan apabila mahkamah pilihanraya sudah memutuskan demikian.

"Sepatutnya bila mahkamah dah beri keputusan tersebut, SPR kena ambil tanggungjawab untukmemperbetulkan kesilapan yang mana telah dilakukan oleh pegawai yang mereka lantik.

"SPR sepatutnya memberikan keputusan segera bahawa calon yang sepatutnya menang dalam pilihanraya 8 Mac lalu ialah Ustaz Hashim bila hakim dah putuskan berlakunya kesilapan tersebut.

"Kita dah katakan sebelum ini, ini jelas membuktikan bahawa SPR menjadi barua Umno/BN. Mengapa benda sebegini mudahpun mereka tak boleh buat. Mengapa perkara yang menjadi tanggungjawab merekapun tak mampu dilaksanakan," katanya ketika berceramah di Markas PAS Permatang Bongor dekat sini baru-baru ini.

Tegasnya lagi, tidak timbul masalah samada PAS bersedia memasuki pilihanraya semula atau tidak sekiranya diadakan kelak kerana itu adalah keputusan parti.

"Apa yang PAS atau peguam yang mewakili PAS buat bukannya mengemis atau memperjuangkan sesuatu yang menjadi hak kita tapi berdasarkan penghakiman yang dibuat jelas kemenangan itu berpihak kepada calon PAS.

"Kalau perkara sebegini kecil pun SPR tak berani buat keputusan, kita selagi lagi mencabar supaya Pengerusi SPR dinyahkan atau dipecat," ujarnya.

No comments: