Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Thursday, June 26, 2008

Petisyen Sanglang: Ustaz Hashim fail rayuan

Zulmi sedang memfaikan rayauan

Oleh Bashir Ishak

KANGAR, 26 Jun - Pesuruhjaya PAS Perlis, Ustaz Hashim Jasin hari ini memfailkan rayuan ke mahkamah persekutuan ke atas keputusan petisyen pilihanraya Dun Sanglang yang diumumkan baru-baru ini.


18 Jun lalu, Hakim Pilihanraya, Dato' Zainal Adzam Abdul Hamid memutuskan kerusi Dun N.15 Sanglang dikosongkan berikutan petisyen yang dikemukakan Ustaz Hashim selaku calon PAS.


Dalam pilihanraya umum 8 Mac lalu, kerusi Dun Sanglang telah diumumkan dimenangi calon BN, Abdullah Hassan dengan majoriti 149 undi.


Bagaimanapun berlaku kesilapan semasa mengisi nama calon pada borang 14 (Penyata Pengundian Selepas Pengiraan Undi) yang mana Ustaz Hashim sepatutnya menang dengan majoriti 47 undi.


Zainal Adzam semasa membacakan penghakimannya memutuskan kemenangan Abdullah dibatalkan. Bagaimanapun Ustaz Hashim tidak diisytiharkan pemenang kerana tiada peruntukan undang-undang.


Beliau memulangkan kepada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) samada Ustaz Hashim diisyiharkan pemenang atau diadakan pilihan raya semula.


Rayuan tersebut difailkan melalui Tetuan ZulJaafar & Co di mahkamah tinggi Kangar jam 2.30 petang tadi dan diterima Penolong Kanan Pendaftar Mahkamah Tinggi, Khairulshuhadah Yaakob.


Menurut peguam Zulmi Sabri, rayuan difailkan kerana Ustaz Hashim tidak berpuashati dengan keputusan petisyen tersebut.


"Berikutan ketidakadilan yang berlaku semasa keputusan tersebut kita merayu untuk meminta mahkamah persekutuan mengisytiharkan Ustaz Hashim sebagai pemenang dan dipilih menjadi wakil rakyat di Dun Sanglang.


"Kita nak tengok sejauh mana mahkamah persekutuan akan membuat keputusan. Keputusan yang bakal dibuat akan menjadi "precedent case" untuk sebarang kes yang serupa pada masa depan.


"Sepanjang masa rayuan ini, SPR tidak boleh membuat sebarang keputusan lagi berkaitan kerusi Dun Sanglang ini," jelasnya

No comments: