Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Wednesday, June 18, 2008

PAS Perlis sedia hadapi pilihanraya semula di Sanglang

KANGAR, 18 Jun - PAS Perlis bersedia menerima sebarang keputusan berkaitan petisyen N.15 Sanglang yang akan dibuat oleh Suruhanjaya Pilihanraya (SPR).

Pesuruhjaya PAS Perlis, Ustaz Hashim Jasin berkata demikian ketika diminta mengulas keputusan mahkamah pilihan raya hari ini yang memulangkankan kepada SPR untuk memutuskan sama ada beliau diisytiharkan sebagai pemenang atau diadakan pilihan raya semula.

Hakim Pilihan Raya, Dato' Zainal Adzam Abdul Ghani hari ini memutuskan kemenangan calon BN dalam pilihan raya umum (PRU) lalu dibatalkan dan keputusan selanjutnya dibuat oleh SPR.

"Jika ditakdirkan diadakan pilihan raya semula, kita tetap akan bersedia," kata Ustaz Hashim.

Bagaimanapun katanya, mengikut mahkamah keputusan PRU lepas calon BN dikira kalah dan kini Dun Sanglang tidak mempunyai wakil rakyat.

"Kita jangka bila diisytihar satu kalah mesti ada satu yg menang. Ini menimbulkan sikit tanda tanya berhubung keputusan ini.

"Apapun terpulang kepada SPR untuk isytihar menang atau pilihan raya semula. Kita minta untuk satu kebaikan kerana yang dulu pilihan raya dijalankan secara sah cuma silap umum keputusan di mana pengundi mahu calon PAS diisytihar menang dan tiada pilihan raya semual diadakan," ujarnya ketika ditemui pemberita di hadapan mahkamah pagi tadi.

Mengulas lanjut, beliau menjelaskan pilihan raya kecil hanya diadakan sekiranya mahkamah mengisytiharkan PRU yang lalu tidak sah.

"Pilihan raya lalu adalah sah dan harapan kami SPR yang diberi kuasa untuk menentukan sama ada boleh digazetkan PAS menang dan tak perlu pilihan raya semula.

"Jadi kita minta tak perlu pilihan raya semula dan terus saja isytihar calon PAS menang. Apapun kita akan membuat rayuan ke mahkamah persekutuan dalam hal ini untuk memohon disiytiharkan kemenangan," jelasnya.

Bagaimanapun katanya, sekiranya usaha ini gagal dan terpaksa menghadapi pilihan raya semula maka segala keputusan akan dirujuk terlebih dahulu kepada Jawatankuasa PAS Pusat.

"Terpulang kepada Jawatankuasa PAS Pusat sama ada memasuki pilihan raya semula atau kemungkinan kita memboikotnya. Boikot inipun kerana prinsip nak tegakkan kebenaran bukan soal siapa menang atau kalah kerana jelas PAS menang tetapi diisytiharkan kalah. Terpulang kepada pimpinan PAS Pusat," katanya lagi.

Ditanya siapakah calon yang bakal diketengahkan sekiranya PAS memasuki pilihan raya semula, Ustaz Hashim berkata kemungkinan besar beliau sendiri yang akan bertanding.
"Jika ditakdirkan masuk pilihan raya semula kita akan sedia. Calon tak boleh tentu lagi tapi kehendak rakyat berdasarkan mesyuarat yang diadakan semalam masih mahukan saya. Bukan saya yang minta tapi bergantung kepada keputusan pimpinan," jelasnya lagi.

No comments: