Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Saturday, July 15, 2006

"Kampung Yahudi" di Pahang

Oleh Wartawan Harakah
KANGAR, 15 Julai - Setelah dikenali sebagai Darul Kasino dan ibu negerinya Kuantan disebut sebagai Haadyai Pantai Timur, kini, muncul pula apa yang dikenali dengan jolokan "Kampung Yahudi" di negeri Pahang.

Ini berikutan wujudnya sebuah perkampungan berhampiran pantai di Cherating yang muncul sebagai pusat hiburan dan maksiat, demikian pendedahan Ketua Dewan Pemuda PAS Pahang, Ustaz Nasruddin Hassan At-Tantawi.

Beliau membuat pendedahan tersebut semasa menyampaikan kuliahnya di Markas MTD Santan dekat sini baru-baru ini.

Menurutnya ini adalah satu tamparan hebat kepada kerajaan Islam Hadahari khususnya di Pahang sendiri.

"Ada papan tanda yang menyebut Pahang Membangun bersama Islam Hadahari, sekarang apa dah jadi dengan maksiat yang berleluasa? Ini jelas tidak menununjukkan imej Islam Hadhari yang digembar-gemburkan," katanya.

Katanya lagi, perkampungan tersebut kini dibangunkan menjadi sebuah kawasan tarikan pelancongan dengan banyak rumah-rumah kampung yang sudah dijula dan dibangunkan tempat penginapan seperti chalet.

Namun begitu dakwanya lagi, pusat-pusat hiburan seperti karaoke dan pusat menjual minuman keras juga turut banyak didirikan.

"Ianya dah menjadi sebagai satu pusat maksiat dengan hiburan, arak, bohsia serta GRO," dakwanya.

Beliau berkata, ramai penduduk di kalangan orang-orang tua di kampung tersebut sudah ramai yang berpindah kerana tidak tahan dengan keadaan tersebut.

"Rumah-rumah dan tanah mereka banyak yang dijual atau disewakan kepada pengusaha tempat penginapan serta pusat hiburan," katanya lagi.

1 comment:

rahim said...

adakah ini satu kenyataan yang racism?