Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Monday, April 03, 2006


Wakil Duta Amerika kunjungi Pesuruhjaya Perlis
Oleh Bashir Ishak
Petikan : Harakahdaily

KANGAR, 3 Apr (Hrkh) – Pesuruhjaya PAS Perlis, Ustaz Hashim Jasin baru-baru ini menerima kunjungan hormat daripada wakil kedutaan Amerika Syarikat di pejabatnya dekat sini.

Rombongan dari pada kedutaan tersebut diketuai Setiausaha Pertamanya, Brian H. Phipps bersama tigapegawai kedutaan.

Turut serta dalam perjumpaan tersebut ialah Setiausaha Badan Perhubungan PAS Perlis, Hisharuddin Hassan dan Ahli Badan Perhubungan, Haji Adnan Din.

Tujuan kunjungan adalah untuk mengeratkan hubungan antara kedutaan dan parti-parti politik yang ada dinegara ini di samping mengetahui tentang matlamat serta perkembangan mereka khususnya PAS.

Antara perkara yang menjadi topik perbincangan ialah bagaimana PAS berbeza dengan Barisan Nasional selaku parti pemerintah di negara ini.

Menurut Ustaz Hashim, dahulu PAS hanyalah dikenali sebagai parti yang diterajui oleh golongan agamasahaja namun kini ianya sudah mula disertai golongan profesional dan gabungan inilah yang lebihmemantapkan PAS.

Selain itu Ustaz Hashim turut menegaskan pendirian PAS terhadap pentingnya di negara ini mempunyai sistem demokrasi tulen khususnya dalam proses pilihan raya.

"Jika kami diberikan peluang untuk menunjukkan kebolehan kami untuk memerintah dengan ruang demokrasi yang baik, PAS telah menunjukkan kepada rakyat seperti yang berlaku di Kelantan dan Terengganu," katanya kepada perwakilan tersebut.

Salah seorang wakil kedutaan tersebut bersetuju dengan Ustaz Hashim bahawa perjalanan demokrasi di Malaysia adalah kurang memuaskan.

"Salah satu faktor yang terpenting dalam proses demokrasi ialah kebebasan media,"katanya.
Selain itu, isu-isu berkaitan Palestine, Hamas,Iran-Iraq, penghinaan terhadap Nabi s.a.w. serta isu tahanan di penjara Abu Gharib dan Guantanamo Bay turut dibincangkan.