Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Friday, April 07, 2006


Golongan sekular suka mempersendakan agama
Oleh : Nikon
Kategori : Berita

Kangar 6hb April : Golongan sekular adalah golongan yang suka menggunakan agama demi kepentingan mereka.Demikian ulasan yang diberikan oleh Naib Ketua Dewan Pemuda PAS Perlis Ustaz Yussainee Yahya.

Kepentingan agama diketepikan sama sekali dalam semua bentuk pekerjaan kerana mereka bercakap tidak serupa dengan apa yang mereka amalkan.

Beliau mengulas laporan akhbar Berita Harian pada 3 April yang menyiarkan kenyataan dari Datuk Seri Shahidan Kassim yang menyeru umat Islam agar tidak hanya menjadikan al-Quran sebagai perhiasan.

Shahidan juga dilaporkan menyeru agar al-Quran dijadikan panduan dan rujukan hidup dan benar-benar dihayati untuk memastikan kehidupan menjadi cemerlang, gemilang dan terbilang.

Bagi Ustaz Yussainee kenyataan Shahidan itu tidak lebih dari gimik untuk menarik perhatian umum.

“Mengapa tidak melaksanakan kehendak agama dengan menyeluruh apabila kita ada kuasa? Bukankah amar makruf nahi mungkar itu ada dalam al-Quran,”soal beliau.

“Dia suruh kita baca dan amal tapi dia sendiri tidak mempraktikkannya.Tengok saja kedai-kedai judi dan pusat-pusat hiburan yang ada disekeliling.Adakah ini semua termasuk dalam apa yang disebut dalam al-Quran untuk diamalkan?,”tanya beliau lagi.

Beliau yang juga Timbalan Ketua Pemuda PAS Kangar turut menuntut agar kerajaan menghapuskan dahulu semua bentuk hiburan yang melalaikan supaya selari dengan kehendak al-Quran.

Dan bagi beliau sekiranya itupun tidak mampu untuk dilaksanakan maka janganlah kerajaan hendak bercakap tentang perkara yang lebih besar lagi.