Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Friday, April 21, 2006

Tokoh Maulidul Rasul bukan Islam hina Nbi SAW
Oleh : Bashir Ishak
Kategori : Berita

Padang Besar - Penganugerahan Tokoh Maulidul Rasul kepada individu bukan Islam adalah juga merupakan satu penghinaan kepada Nabi s.a.w, kata Ketua Dewan Pemuda PAS Perak, Ustaz Nor Azli Musa.

Menurutnya, orang-orang bukan Islam tidak pernah memberikan anugerah khas kepada mana-mana individuIslam di negara ini sempena dengan upacara perayaan atau sambutan keagamaan mereka.

Namun kerjaan Islam Hadhari hari ini memberikan anugerah sempena sambutan hari besar dalam Islam seperti maulidul Rasul atau Hijratul Rasul tanpa mengira agama.

Beliau berkata demikian semasa menyampaikan kuliah maghrib di Markas Tarbiyah PAS Kawasan Padang Besar di Santan dekat sini baru-baru ini.

Menurut Ustaz Nor Azli, kerajaan sepatutnya menumpukan untuk memberikan anugerah berdasarkan kriteria tertentu kepada individu yang banyak memberikan sumbangan kepada Islam.

"Sebagai contoh, kita boleh berikan anugerah kepada seorang yang memberikan contoh terbaik serta banyak mengikut sunnah Nabi s.a.w dan sebagainya," katanya.

Menurutnya lagi, penghinaan terhadap Nabi s.a.w bukan sahaja dengan melukis karikatur baginda sperti yang berlaku baru-baru ini sahaja malah ianya berlaku setiap hari khususnya di negara ini.

"Pengabaian undang-undang berasaskan syariat yang dibawa oleh Nabi s.a.w di samping maksiat yang berleluasa adalah juga merupakan penghinaan terhadap baginda," katanya lagi.