Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Thursday, February 02, 2012

Mesyuarat agung khas halang penyenaraian FGVH

KUALA LUMPUR, 1 Feb: Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak) akan memanggil mesyuarat agung khas dengan persetujuan perwakilan atau pemegang saham Koperasi Permodalan Felda (KPF) bagi menghalang penyenaraian Felda Global Ventures Holding (FGVH) ke Bursa Malaysia.Presiden Anak, Mazlan Aliman berkata, akan menuntut mesyuarat agung tersebut menggunakan peruntukan fasal 29 (1) Undang-undang Kecil KPF.

Menurut Undang-undang Kecil KPF, Lembaga pada bila-bila masa boleh, dan apabila ada rekuisisi yang ditandatangani oleh sekurang-kurangnya satu perlima atau satu ratus perwakilan mengikut mana yang kurang hendaklah memanggil suatu mesyuarat agung perwakilan khas mengikut subseksyen 40 (1) Akta.

"Kita telah mendapat penjelasan oleh KPF tentang peruntukan fasal 29 ini dan mereka kata boleh buat EGM berasingan atas tuntutan yang berbeza.

"Maksudnya satu pihak nak buat EGM untuk luluskan penyenaraian (FGVH ke Bursa Saham), kita pula boleh buat satu lagi EGM untuk menentang penyenaraian dan kita dah bincang dengan peguam," kata beliau pada sidang media di Ibu Pejabat PAS, Jalan Raja Laut, hari ini.

Mazlan berkata, pihaknya mendapat maklumat, Mesyuarat Agung KPF akan diadakan pada 22 Februari ini dan akan dirasmikan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

Sehubungan itu, Mazlan berkata, Anak akan bekerjasama dengan Gerakan Selamatkan Felda (GSF) untuk mendapatkan sokongan perwakilan mengadakan mesyuarat agung menntang penyenaraian sebaik sahaja menerima notis panggilan mesyuarat agung KPF.

"Kita tidak menolak kemungkinan, kita akan gerakkan satu kekuatan untuk mendapatkan senarai daripada pemegang-pemegang saham terutama bagi mereka yang menentang usaha penyenaraian FGVH ini," katanya.

Beliau juga yakin kumpulan yang menentang penyenaraian FGVH lebih besar daripada kumpulan yang meyokong usaha itu.

"Saya berkeyakinan kumpulan yang menentang (penyenaraian) lebih besar daripada kumpulan yang menyokong penyenaraian.

"Tidak mudah untuk kerajaan melakukan penyenaraian ini," tegasnya.

No comments: