Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Friday, April 08, 2011

Sidang DUN bukan tempat bahas masalah parti : YB Sanglang

KANGAR -Pesuruhjaya PAS Perlis, Ustaz Hashim Jasin (PAS-Sanglang)meminta agar ruang yang ada bagi setiap wakil rakyat di dalam persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) digunakan sepenuhnya untuk membincangkan masalah rakyat.

Sebaliknya menurut beliau, segala perselisihan yang membabitkan masalah parti tidak sewajarnya dibincangkan secara terbuka semasa sdiang DUN.

"Perkara-perkara kecil berkaitan perselisihan politik tak payah kita sebut atau dedahkan kerana dewan ini bukanlah medan untuk kita berbicang perkara begitu tapi lebih banyak lagi tugas-tuga kita sebagai wakil rakyat yang kita nak buat," katanya ketika berucap membahaskan Rang Undang-undang Enakmen Perbekalan Tambahan Yang Pertama 2010 (tahun 2011).

Bagaimanapun pandangan Ustaz Hashim itu kurang disenangi oleh Dato' Seri Shahidan Kassim (BN-Tambun Tulang) yang berpendapat sidang DUN adalah ruang untuk membangkitkan apa sahaja kerana setiap ahli dewan mempunyai kekebalan.

Menjawab respon dari Shahidan itu, Ustaz Hashim berkata, sebagai sebuah parti politik masalah yang timbul boleh diselesaikan umpamanya di peringkat Badan Perhubungan bukannya pada sidang DUN.

"Saya pernah sebut dalam sidang dulu, bukan kita nak tengok perpecahan di dalam Umno tu didedah disini, bila saya sebut Umno berpecah dua tapi Tambun Tulang kata bukan dua tapi tiga.

"Tapi sebagai parti pemerintah, perkara-perkara macam tu boleh dibincang di peringkat perhubungan dan diselesaikan pada peringkat parti, tak payah bawa ke sini.

"Di sini kita nak tengok wakil rakyat memberikan idea-idea yang boleh membantu pembangunan negeri bukan mendedahkan kacau sesama kita," ujarnya.

No comments: