Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Wednesday, August 26, 2009

Majoriti berkurangan? Janji menang, BN ditimbus pasir di Permatang Pasir

Buletin Utama TV3 yang mengulas tentang pilihanraya kecil Dun N.11 Permatang Pasir telah (dengan nakalnya) menyebut PAS menang dengan majoriti yang berkurangan. Berita sebegini memang sudah dijangka..

Satu lagi yang lucunya disebut pula punca kurangnya peratusan keluar mengundi disebabkan kebimbangan pengundi tentang penularan wabak H1N1... Mungkin juga.

Tapi hakikatnya, majoriti yang diperolehi calon PAS, Ustaz Salleh Man sebanyak 4551 undi adalah tinggi jika dibandingkan dengan peratusan keluar mengundi sebanyak 72.78%. Ini kerana hari pengundian jatuh pada hari bekerja. Baca posting di bawah.

Tahun lalu, peratusan keluar mengundi adalah 82.57 % yakni kemerosotan kira-kira 10%. Majoriti yang diperolehi juga merosot sebanyak 882 undi. Biasa la tu, dah peratus keluar mengundi pun kurang... Ceh! Takkan tu punya nak kena ajar....

Mengikut Pengarah PRK Permatang Pasir, Dato' Mahfuz Omar, yang sering mengulangi sekiranya menang satu undi pun sudah dikira menang.

"Ini bermakna, dari 4551 majoriti yang diperolehi bermakna PAS sudah meningkat 4550 peratus mengikut telahan saya," kata beliau berseloroh kepada media pada sidang media terakhir di Markas Induk PRK Dun Permatang Pasir malam tadi.

Kata Mahfuz lagi, ""kemenangan ini menunjukkan bahawa pencapaian yang mereka anggap sebagai kemenangan moral yang diperolehi di Manek Urai telah ditimbus dalam pasir di Permatang Pasir".

No comments: