Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Thursday, August 20, 2009

Adakah Adun Kota Siputeh tak reti (tak pernah baca) undang-undang?


"If any member of the Legislative Assembly is absent from the Assembly without leave of the Speaker for two consecutive meetings his seat shall become vacant".

Ini adalah perkara 51 yang termaktub dalam Undang-undang Tubuh Kerajaan Negeri Kedah yang sekiranya ditafsirkan bermaksud (lebih kurang):

"Sekiranya mana-mana Ahli Dewan Undangan Negeri tidak hadir ke persidangan tanpa kebenaran dari Speaker dua kali berturut-turut, kerusinya hendaklah dikosongkan"

Menurut Speaker DUN Kedah, Dato' Dr Abdul Isa Ismail, perkara 51 ini adalah jelas dan tidak perlu seorang lulusan undang-undang untuk mentafsirkannya.

"Undang-undang ini adalah decisive. Bagi saya undang-undang ini begitu jelas dan tegas sehingga tiada ruang untuk budibicara.

"Begitu juga, setiap Ahli Dewan telah dibekalkan dengan satu salinan Undang-undang Tubuh Kerajaan Negeri serta peraturan dewan yang sepatutnya mereka baca dan fahami. Perkara sedemikian tidak sepatutnya terjadi kepada Adun Kota Siputeh ini kerana dia adalah seorang Adun yang veteran yang telah empat penggal menjadi Ahli Dewan" ujar beliau.

Dalam kes ini, kemungkinan besar Abu Hassan tak pernah pun membaca undang-undang tersebut. Dengar katanya, bila ditanya dia kata, "Aalaaah tiga kali la baru kosong".

No comments: