Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Friday, March 07, 2008

Pembatalan penggunaan dakwat memalukan negara - Haron Din

KANGAR, 6 Mac (Hrkh) - Timbalan Mursyidul Am PAS, Dato' Dr Haron Din menyifatkan pembatalan penggunaan dakwat kekal semasa proses mengundi oleh Suruhanjaya Pilihan raya (SPR) sebagai satu yang memalukan dan tamparan kepada demokrasi di negara ini.

Katanya, segala alasan yang diberikan oleh SPR seperti dakwaan adanya pihak yang merancang mencalit pada kuku pengundi terlebih dahulu untuk menimbulkan kekeliruan di pusat mengundi adalah satu dakwaan yang amat bodoh.

"Adakah bodoh sangat pengundi sehingga boleh ditipu sedemikian?" soalnya.

Beliau juga melahirkan kekesalan kerana pembatalan itu dilakukan selepas desakan-desakan yang dibuat dan SPR sendiri sudah meyakinkan untuk melaksanakannya tetapi tiba-tiba dibatalkan.

"Alasan yang diberikan amat rapuh dan sekali gus memperbodohkan rakyat dan para pengundi dengan hujah yang bodoh," katanya.

Menurutnya, semua ini adalah sandiwara yang dimainkan oleh SPR dan kerajaan untuk mempermain-mainkan rakyat dan juga menguji tahap kesabaran parti-parti pembangkang.

"Apakah cara ini bijak untuk diamalkan di sebuah negara yang mengaku mengamalkan demokrasi seolah-olah parti pembangkang dan seluruh rakyat tiada harga dan mudah dipermainkan sebegitu?

"Lebih teruk sandiwara yang dimainkan oleh pemimpin Umno/BN bila semua pemimpin mereka menyatakan langkah SPR ini adalah tepat dan tak seorang pun memberikan komen yang positif.

"Ertinya, rakyat faham pemansuhan penggunaan dakwat kekal ini akan menguntungkan BN. Di manakah keadilan dan ketelusan SPR? Ini semua bohong," katanya ketika ditemui Harakahdaily tengah hari tadi.

No comments: