Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Monday, October 02, 2006

Shahidan digesa selesai masalah hutang negeri sebelum aktif KOAM

Petikan Harakahdaily
KANGAR, 2 Okt - Menteri Besar Perlis Dato' Seri Shahidan Kassim diminta menumpukan kepada usaha penambahbaikan pentadbiran kerajaan negeri Perlis khususnya dari segi ekonomi, daripada melibatkan diri dalam aktiviti lain yang kurang utama.
Shahidan perlu memberi lebih penumpuan terhadap mengatasi kelemahan yang disebutkan terutamanya selepas mendapat teguran dalam Laporan Ketua Audit Negara baru-baru ini.

"Banyak perkara yang masih perlu diperbaiki khususnya kelemahan kewangan kerajaan negeri dan agensi-agensinya seperti Majlis Perbandaran Kangar (MPK), Perbadanan Kemajuan Ekonomi Negeri Perlis (PKENPs) dan Yayasan Islam Perlis (YIPS)," kata Ketua Dewan Pemuda PAS Perlis, Ustaz Ahmad Adnan Fadzil.

"PKENPs banyak berhutang, hutang YIPs terpaksa ditukar jadi geran dan MPK pula kena sita, jadi banyak yang beliau kena baiki. Kalau banyak sangat jawatan luar nanti akan memberi kesan kepada Perlis pula," ujarnya.

Adnan berkata demikian ketika diminta memberikan komen tentang kemenangan Shahidan dalam merebut jawatan Presiden Kesatuan Olahraga Amatur Malaysia (KOAM) hujung minggu lalu.

Shahidan memenangi jawatan tersebut dalam pemilihan yang menyaksikan beliau menewaskan Dato' Danyal Balagopal Abdullah.

Kemenangan ini sekali gus membolehkan beliau menerajui persatuan sukan yang ketiga di peringkat nasional selain Persatuan Renang Amatur Malaysia dan Persatuan Kabaddi Malaysia.

Beliau juga turut menerajui enam persatuan sukan lain di Perlis termasuk Persatuan Bolasepak Perlis.

Dalam sidang Dewan Undangan Negeri Perlis baru-baru ini, Dato' Zahidi Zainul Abidin (BN-Beseri) mencadangkan agar Shahidan bertanding jawatan Presiden Persatuan Bolasepk Malaysia (FAM) memandangkan beliau berjaya membawa kejayaan bolasepak di Perlis.

Ruangan iM Komen Harian Metro Sabtu lalu pula disiarkan komen dari seorang yang dikenali sebagai Yobmonaco; "Kepada MB Perlis berilah tumpuan tugas sebagai MB, jangan jadi Presiden KOAM, nanti tak mampu nak buat kerja asyik ulang-alik Perlis-KL."

Menyentuh tentang penglibatan ahli politik dalam persatuan sukan, Adnan berpendapat bahawa ia akan menimbulkan banyak aspek negatif.

Katanya, persatuan sukan seharusnya diuruskan oleh golongan yang professional dalam bidang sukan tersebut dan penglibatan orang politik hanya dilihat untuk menabahkan pengaruh sahaja.
"Bukan tidak ada yang baik yang mereka buat, tetapi mereka sepatutnya lebih menumpukan bidang mereka dan berilah sukan ditadbir oleh orang yang lebih faham tentang sukan," ujarnya.

No comments: