Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Friday, October 13, 2006

Mercun: Penguatkuasaan terlalu longgar

Oleh Wartawan SEDAR
KANGAR, 12 Okt - Setiap kali masuknya bulan Ramadan kita akan mendengar ada sahaja berita tentang mangsa yang cedera akibat mercun atau meriam buatan sendiri.

Perkara ini seolah-olah menjadi satu budaya di dalam masyarakat Melayu-Islam yang tidak berkesudahan.

Walaupun telah banyak kali diberikan amaran namun, dentuman meriam buluh dan mercun seolah-olah tidak dapat dipisahkan ketika umat Islam menyambut bulan mulia ini, dengan alasan untuk memeriahkan suasana.

"Pihak berwajib perlu memberikan kesedaran secara menyeluruh kepada masyarakat dengan kempen yang lebih proaktif. Tidak ada apa yang meriahnya selain mengganggu ketenteraman awam," demikian tegas Ketua Dewan Pemuda PAS Kangar, Ustaz Yaakub Abu Seman.

Katanya, beliau hairan bagaimana mercun boleh dimainkan secara berleluasa sepanjang Ramadan sedangkan pelbagai amaran telah diberikan.

"Tidak kira siang atau malam ada saja bunyi mercun. Hinggakan di Pasar Ramadan Kangarpun ada budak-budak main mercun secara terbuka," jelasnya.

Yaakub melihat perkara ini juga berpunca daripada penguatkuasaan yang terlalu longgar oleh pihak berkuasa sehinggakan mercun dapat dibeli oleh dengan bebas oleh orang ramai.

"Pemantauan yang lebih jitu perlu dibuat oleh pihak berwajib bagi mempastikan tiadanya penjualan mercun secara bebas walaupun secara sembunyi-sembunyi," serunya.

Selain itu, Yaakub menasihatkan ibu-bapa agar tidak sewenang-wenangnya membelanjakan wang mereka untuk membeli mercun untk anak-anak kerana wang yang yang dibazirkan itu lebih baik digunakan untuk tujuan yang lebih berfaedah.

No comments: