Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Thursday, June 08, 2006

Hentikan politiking dalam PAS

Oleh Bashir Ishak
ALOR SETAR, 8 Jun - Hentikan politiking untuk menjamin kestabilan di dalam PAS, demikian gesaan yang diutarakan perwakilan tuan rumah muktamar tahun ini semasa berucap membahaskan usul terima kasih ke atas ucapan dasar Presiden PAS hari ini.
Ir. Phahrolrazi Zawawi yang berucap mewakili Kedah membuat gesaan demikian kepada semua ahli agar tidak berlaku lagi politiking yang semakin ketara sepertimana menjelang pemilihan pimpinan parti tahun lalu.

Menurutnya, apabila berlakunya pertandingan di peringkat pucuk pimpinan seperti jawatan Timbalan dan Naib Presiden dan berlakunya politiking, maka sedikit sebanyak akan beri kesan kepada parti.

"Persaingan sengit dalam pemilihan boleh memjejaskan perpaduan dalam parti kita," katanya lagi. Diharap agar politiking dapat dikawal dan semoga dapat buat pemilihan yang sihat pada pemilihan tahun depan," katanya.

Bagi membendung masalah ini, beliau mencadangkan agar Majlis Syura supaya campurtangan jika berlaku sebarang kekeliruan dalam pemilihan pucuk pimpinan parti.

Untuk itu, penyelesaian awal perlu diatur untuk memastikan pemilihan pimpinan dapat berjalan lancar.

"Jangan tunggu hingga saat akhir untuk mendapat kata sepakat," tambahnya.

Selain itu PAS katanya, menghadapi pelbagai cabaran dalaman dan luaran. Cabaran dalaman yang utamanya ialah penyatuan fikrah di kalangan ahli dan pimpinan khususnya di peringkat pusat.

"Jika tiada penyatuan fikrah, pimpinan akan bergerak ke haluan sendiri, maka ahli di bawah akan bercelaru, pemikiran pimpinan pusat yang berbeza akan menyebabkan ahli-ahli tidak dapat tumpukan perhatian kepada perjuangan" katanya.

No comments: