Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Friday, April 08, 2011

Sidang DUN Perlis: Shahidan kata Speaker "bias"

KANGAR - Sidang Dewan Undangan Negeri Perlis baru-baru ini menyaksikan mantan Menteri Besar Perlis, Dato' Seri Shahidan Kassim gagal memanfaatkan peluang yang diberikannya untuk berucap membahaskan Rang Undang-undang Enakmen Perbekalan Tambahan Yang Pertama 2010 (tahun 2011).

Beliau yang memberikan laluan kepada Pesuruhjaya PAS Perlis, Ustaz Hashim Jasin (PAS-Sanglang)berucap dahulu pada sidang hari pertama memulakan ucapan dengan mempertikaikan jawapan pihak kerajaan kepada soalan lisan beliau pada sesi pagi berkenaan fahaman Wahabi.

Hanya satu aspek kecil yang menimbulkan ketidakpuasan hati beliau ialah perkataan "konservatif" yang digunakan dalam jawapan pihak kerajaan.

Perkara ini mengundang "syarahan-syarahan" yang diulang-ulang oleh Shahidan sehingga mengambil masa lebih setengan jam.

Apabila diingatkan oleh Speaker, Dato' Yazid Mat yang beliau hanya mempunyai lima minit lagi masa untuk berucap, Shahidan seolah-olah mahukan masa yang lebih seperti yang diperolehinya dalam sidang DUN sebelum ini.

Bila tamat tempohnya, Yazid kemudiannya meminta Shahidan menamatkan ucapan. Shahidan yang tidak berpuashati meminta masa yang lebih tetapi ditolak oleh Yazid.

"Speaker adalah seorang yang "bias" (berat sebelah)," katanya yang kemudiannya terpaksa akur dengan arahan Speaker tersebut.

No comments: