Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Friday, April 08, 2011

Pekerja ditamat kontrak patut diberi pampasan

KANGAR - Nasib 73 orang pekerja am rendah Jabatan Pelajaran Perlis yang sebelum ini ditamatkan kontrak mendapat perhatian wakil rakyat pada sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Perlis baru-baru ini.

Rus'sele Eizan (PAS-Simpang Empat) serta Yip Sun Onn (BN-Titi Tinggi) membangkitkan masalah ini melalui soalan-soalan lisan mereka pada sidang 5 April lalu.

Malah, beberapa orang individu terbabit dengan penamatan kontrak tersebut turut mengadakan tunjuk perasaan di luar Kompleks DUN Perlis semasa dewan bersidang.

Ru'sele yang berucap membahaskan Rang Undang-undang Enakmen Perbekalan Tambahan Yang Pertama 2010 (tahun 2011) meminta pihak kerajaan memberikan tumpuan kepada masalah tersebut memandangkan mereka yang terbabit mempunyai yanggungjawab yang besar menyara keluarga dan anak-anak.

"Walaupun mereka adalah pekerja kontrak yang boleh ditamatkan kontrak bila-bila masa, tapi selaku kerajaan yang sepatutnya memberikan peluang pekerjaaan kepada rakyat patut mengambil berat hal ini.

"Mereka yang terbabit semuanya orang Melayu yang berumur 30-an hingga 40-an. Lebih membebankan lagi, mereka ini mempunyai tanggungan hutang yang banyakantar RM10ribu hingga RM130ribu.

"Jadi kita minta pihak kerajaan membantu setidak-tidanya pun bagi sedikit ganjaran atau pampasan untuk mereka menampung kehidupan sebelum mendapat pekerjaan yang lain,"katanya.

No comments: