Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Friday, October 09, 2009

Pilihanraya Kampus UniMAP: Mahasiswa disekat bertanding?

Penafian hak untuk bertanding

Hari penamaan calon sudah pun berlalu, tetapi setiap detik yang berlaku pada hari tersebut masih segar dalam ingatan calon-calon yang bertanding khususnya calon-calon yang bertanding atas tiket mahasiswa dan bukan dicadangkan oleh HEP.

Seramai 4 orang calon mahasiswa yang cuba nasib untuk bertanding atas tiket kerusi umum pada Pilihan Raya Kampus (PRK) kali ini. Dalam proses melengkapkan butiran borang pencalonan, mereka berusaha untuk mendapatkan tandatangan dari dekan JHEPA, En. Razli Ahmad dan Naib Canselor UniMAP, yang menjadi kemestian kepada setiap mereka yang ingin menjadi calon.

Walaubagaimanapun, terdapat banyak halangan dan kekangan yang dialami mereka tetapi tidak sepertimana calon-calon tajaan HEP yang diuruskan sepenuhnya. Ia seoalah-olah wujud satu perancangan dan konspirasi yang telah dilakukan untuk menghalang mereka daripada mendapat tandatangan dari kedua-dua pihak tersebut seterusnya menyerahkan borang pencalonan pada 7 Oktober yang lepas.

Dalam syarat-syarat yang dikemukan, borang pencalonan seharusnya mendapat tandatangan daripada JHEPA dan NC terlebih dahulu sebagai tanda pengesahan. Namun begitu, ia sangat mengecewakan apabila pihak JHEPA cuba mengelakkan diri di antara selang masa pengambilan borang dan penamaan calon untuk tidak menurunkan tandatangan ke atas borang ke empat empat calon tersebut.

Setelah menyedari bahawa mereka telah teraniyai dan ditipu, cubaan pertama diambil untuk bertindak menemui Naib Cancelor bagi mendapatkan tandatangan ‘alternative’. Walaubagaimanapun sekali lagi, Naib Canselor sendiri cuba mengelak dari bertemu dengan mereka.

Sejurus daripada itu, borang tetap dihantar ke pejabat NC seawal 8.30 pagi. Atas persetujuan NC, calon-calon tadi bersetuju untuk meninggalkan borang dengan harapan ia akan ditandatangani pada waktu petang.

Namun apa yang berlaku, tidak disangka-sangka, borang tersebut masih lagi tidak ditandatangani malah ia diserahkan kepada pejabat JHEPA dan NC memohon kepada calon-calon untuk hadir ke pejabat JHEPA dan diberi jaminan oleh beliau bahawa Dekan JHEPA akan pulang dan menandatangani borang-borang tersebut keesokkan harinya pada awal pagi yang mana pada hari tersebut merupakan hari penamaan calon.

Cubaan sekali lagi dilakukan bagi menuntut hak mereka, mereka telah hadir ke JHEPA seawal 8 pagi bagi melengkapkan borang pencalonan mereka. Ternyata Dekan JHEPA sekali lagi cuba melengah-lengahkan masa untuk menemui mereka dan tindakan ini menimbulkan pelbagai tanda tanya dan keraguan.

Ke empat-empat calon masih sabar menunggu walaupun telah banyak peruntukan masa yang telah dihabiskan, kali ini mereka menuntut untuk berjumpa dengan Dekan dan akhirnya tepat pukul 10.45 pagi Dekan JHEPA memberi keizinan untuk bertemu dengan beliau. Walhal, waktu penamaan calon bermula pada pukul 8 pagi dan seterusnya berakhir pukul 12 tengahari, hanya berbaki 1 jam 15 minit sebelum tamat proses penamaan calon.

Pertemuan tersebut diharap dapat memberi hasil yang positif dan baik kepada calon-calon mahasiswa pada mulanya, ternyata sekali lagi mereka masih gagal untuk mendapatkan tandatangan Dekan, malah pertemuan tersebut telah bertukar kepada proses pendoktrinan dan ‘brainwash’ kepada calon-calon ini agar mereka menarik diri daripada masuk bertanding dalam PRK kali ini.

Ia berlanjutan sehingga jam 11.55 pagi sehingga seorang mahasiswa yang lain masuk dan cuba melepaskan calon-calon tersebut daripada belenggu dan membuang masa berbicara bersama Dekan yang ternyata tidak akan menurunkan tandatangan.
Dalam pertemuan itu juga Dekan JHEPA, En Razli Ahmad cuba bertindak seperti polis dengan memaksa ke empat-empat calon tersebut supaya mengeluarkan telefon bimbit masing-masing dan mematikannya serta diletakkan diatas meja dihadapan beliau.

Hal ini jelas menunjukkan ketakutan Dekan JHEPA terhadap calon-calon ini agar tidak merekod apa yang berlaku sepanjang sesi perbualan mereka berjalan.

Sehingga ke saat-saat terakhir penamaan calon, borang mereka masih belum mendapat pengesahan tandatangan darpada Dekan seterusnya mereka dinafikan hak untuk bertanding.

Calon-calon aspirasi yang bertanding atas dasar pilihan dari dekan sendiri telah dipermudahkan segala urusan mereka dan disediakan dengan pelbagai kemudahan termasuk :

· Pemberian borang secara percuma yang sepatutnya berharga RM50.
· Wang cagaran berjumlah RM200 juga dikecualikan atau disumbangkan oleh pihak universiti.
· Perkhidmatan pengangkutan ambil dan balik dari kelas ke tempat penamaan calon juga disediakan sedangkan calon-calon lain tidak disediakan.
· Dipermudahkan urusan untuk mendapatkan tandatangan dari dekan.


sumber: unimap-kini.blogspot.com

6 comments:

Anonymous said...

DI SINI AK SANGAT2 PELIK...APE KENE POS MENDE NI KAT WEBSITE NIEH... NI PILIHANRAYA KAMPUS XDE KENE MENGENE NGAN PAS POWN....
AK SOKONG DIADAKAN PILIHANRAYA...TP MANGKUK MANE LA POS KAT SNI... KAN BNYAK WEBSITE LAEN YANG LEH WAT UTK PUBLISH MENDE NIEH...MANGKUK JAMBAN TOL,,,,TALAK OTAK SIOT

Anonymous said...

kini website malaysiakini yang menyiarkan berita tersebut serta unimapkini.blogspot.com sudah disekat dari diakses dari dalam UniMAP... malah unimapkini.blogspot.com sudah ditutup, mungkin akibat komplen dari pihak UniMAP...


pada anon diatas tu... ia tetap relevan didalam blog ini kerana :
1. UniMAP berada di Perlis, dan berselerak di serata Perlis....
2. apa yang berlaku adalah satu penginayaan/kezaliman... dan PAS mesti mendedahkan ini
3. NC dia tu UMNO totok kaki bodek UMNO.

Anonymous said...

Ya Allah,
beginikah yang dikatakan pemuda PAS.
Amat hairan dengan selamba je menuduh NC UniMAP UMNO lah dang sebagainya. JAngan memfitnah.

Beliau cukup berkarisma dalam membangunkan UniMAP bagi rakyat PERLIS.

BOleh diakui ketiadaan PRK di UniMAP adalah kerana idea beliau. Walaubagaimanapun janganlah kerana PRK semata-mata, sumbangan dan ketokohan beliau dilupakan.

Anonymous said...

woi PAS....X PAYAH MASUK CAMPUR HAL KAMI PARA PELAJAR

ITU PERJUANGAN KAMI UTK ADAKAN PILIHANRAYA....PARTI POLITIK LUAR XPAYAH GATAL NK MASUK CAMPUR

KAMI BOLEH PERJUANGKAN SENDIRI

Anonymous said...

salam.. nak tanya...dalam ISLAM boleh ke caci mencaci,menghina,fitnah .. Nabi Muhammad S.A.W pernh ajar ke umatnya macam tu?..... PAS macam mana? lebih2 lagi2 pemuda pas? perlu ka masuk campur urusan PRK UniMAP? Nak tarik penyokong student UniMAp sokong PAS ka(bertanya)?... betul ke cara pemuda Pas perlis gunakan ni(bertanya)?... ini cara ikut flow yg betul ka jika student g nak bertanding x puas hati x dapat bertandng sekalipun dikatakan di kekang...(bertanya)? kenapa x gunakan KPT(kementerian pengajian tinggi)? x kan la diorang xpandang.. timb. menteri kpt pun selalu sebut pasal prk universiti ni.. alahai...

Tok Ngah Indera said...

Salam
Pandangan sekupang saya...
Parti politik, NGO spt JIM, ABIM dll kumpulan termasuk tabligh dan Arqam sudah lama terbabit dgn pelajar2 universiti.. Jadi buat apa nak kecoh2. Saya liaht komen2 yg diberi di atas samada oleh seorang yg kurang matang, beremosi dan kurang bijak serta biadab(mungkin dr org2 Ameno).. Wujudnya PRK bermakna pelajar "U" pun terbabit dlm politik dlm ruang lingkup tersendiri... sedikit sebanyak mereka akan terdedah dgn ilmu berpolitik... untuk memilih haluan politik itu hak masing2..nak sokong PAS ke Ameno ka DAP ka itu dibenarkan oleh perlembagaan negara.,,, pendedahan begini amat penting bg masa depan negara...jangan jd mcm sorang guru graduan yg dah berpangkat PK, bila bercakap ttg politik dia kata kalau pembangkang perintah sapa nak buat jalan??? ini dia mentaliti orang yg jumud tak terbuka minda... kerja orang politik bukan buat jalan... jalan dulu JKR buat la ni kontraktor swasta yg buat... kalau graduan boleh cakap mcm tu...mcm mana pula dgn rakyat biasa yg tak terdedah dgn maklumat...dah tentu mudah diperbodohkan oleh ameno/be end...