Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Friday, October 02, 2009

MB Kedah: RTM bukan milik Umno/BN

ALOR SETAR - Menteri Besar Kedah, Dato' Seri Ustaz Azizan Abdul Razak menyelar kempen keterlaluan pihak Umno/BN yang menggunakan media seperti RTM tanpa memberi peluang kepada parti lain khususnya Pakatan Rakyat.

Katanya, RTM adalah millik rakyat dan bukanlah milik Umno/BN.

"Ini bila berlaku saja pilihanraya, mereka tolong kempen untuk BN tiap-tiap hari. "Be gentleman", bagilah peluang demokrasi secara betul. Kalau nak lawan betul-betul, kenalah siar kedua-dua PAS dan Umno.

"Ini hari-hari kempen untuk BN, siapa yang tak marah? Di Kedah ni, saya selaku Menteri Besarpun tak boleh disiarkan ucapan untuk rakyat. Itulah yang orang kata kepala demokrasi tapi otak primitif.

"Bila buat kempen keterlaluan yang "overkill" kita, rakyat akan membenci dan sebab itu mereka kalah dalam banyak pilihanraya kecil," katanya.

Ustaz Azizan berkata demikian ketika diminta mengulas kenyataan Naib Ketua Pemuda Umno, Dato' Razali Ibrahim yang mendakwa pemimpin Pakatan Rakyat suka menyalahkan pihak lain bila kalah dalam pilihanraya tetapi tidak pula menyalahkan diri sendiri.

Mengulas lanjut, Ustaz Azizan berkata banyak perkara yang perlu diletakkan kesalahan kepada pihak lain memandangkan perlaksanaan demokrasi yang tidak betul di negara ini.

"Kalau bertumbuk dengan orang tapi tangan kita diikat, takkan kita nak kata kita yang salah. Kalau kita bagi kebebasan dengan betul, kita hormati prinsip demokrasi betul-betul, tengoklah nanti macamana rakyat pilih.

"Kitapun ada buat salah tapi takkan orang lain tak buat salah. Takkan Umno tak salah sedangkan Tun Dr Mahathir pun kata Umno ni rasuah teruk. Di Bagan Pinang nanti dia kata jangan lantik calon yang rasuah. Ini makananya, dia sebagai bekas presiden Umno pun iktiraf Umno sebagai kepala rasuah dalam negara kita, bukan kita yang kata.

"Rasuah bukannya bermakna terima duit saja, tapi juga dalam bentuk salah guna kuasa, salahguna agensi kerajaan dan sebagainya," ujarnya.

No comments: