Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Saturday, October 14, 2006

Penduduk resah bil air tiada sehingga 4 bulan

Petikan Harakahdaily
KANGAR, 12 Okt - Penduduk di beberapa kawasan di negeri ini berasa gusar kerana sudah agak lama tidak menerima bil air bagi rumah kediaman dan juga premis perniagaan mereka kerana kelibat pembaca meter yang sudah lama tidak kelihatan.

Kampung Paya, Jalan Dato' Kayaman serta Kubang Gajah adalah di antara kawasan yang dikenalpasti sudah empat bulan tidak menerima bil air.

Rata-rata penduduk di kawasan terlibat merungut kerana Jabatan Kerja Raya (JKR) dahulunya berjanji untuk memeriksa meter air dua bulan sekali.

Namun, kelewatan sebegini akan membebankan orang ramai kerana sudah tentu jumlah bil air adalah tinggi bagi beberapa bulan penggunaaan.

Seorang pesara, yang ditemui Harakahdaily hari ini menunjukkan empat pasang bil elektrik dan telefon rumahnya yang telah dibayar untuk empat bulan yang lalu beserta bila air yang dibayarnya bulan Mei lalu.

"Ini semua bil letrik dan telefon untuk empat bulan, tak adapun bil air, yang ada pun bulan Mei lepas. Dulu janji nak periksa meter dua bulan sekali, tapi dah empat bulan tak datang. Bila datang nanti dah tentu bilnya tinggi," rungut beliau.

Sementara itu, seorang suri rumah, Hasmah Hamid turut merasakan kesannya kerana baginya kelewatan sebegini akan menjejaskan bajet perbelanjaan keluarganya.

"Dulu dah jadi sekali, jenuh kita nak bayar sebab guna airpun banyak. Keluarga kita besar. Sekali bil datang banyak juga nak kena habis duit. Bil letrik, telefon lagi. Tu tak campur belanja lain yang makin meningkat," katanya.

JKR yang dihubungi Harakahdaily hari ini menjelaskan bahawa kelewatan ini berpunca dari kekurangan pembaca meter yang sedang mereka hadapi.

Kata jurucakap mereka, beberapa orang pembaca meter sudah pencen dan kini pengganti mereka sedang dilatih untuk meneruskan kerja tersebut, namun masih belum dapat dihantar keluar

No comments: