Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Saturday, October 07, 2006

Gerai disewa pada warga asing
Oleh Bashir Ishak
Petikan Harakahdaily
PADANG BESAR, 6 Okt - Isu Arked Niaga Padang Besar yang dimonopoli oleh peniaga dari negara jiran bukanlah baru sebaliknya telah berlarutan sejak sekian lamanya.

Arked Niaga ini memang popular dengan barangan yang dibawa masuk dari negara jiran dan dijual dengan harga yang murah, sekaligus menjadi satu tarikan pelancongan di negeri ini.

Namun begitu, suasana membeli-belah di sana sama sahaja seperti membeli belah di Pekan Siam di seberang sempadan.

Masalah yang timbul berikutan pemilik lesen niaga yang terdiri dari penduduk tempatan mengambil jalan mudah menyewakan gerai mereka kepada warga asing khususnya yang datang dari seberang sempadan Thailand.

Pemilik lesen dikatakan mendapat untung berlipat kali ganda dengan menyewakan gerai pada harga yang lebih tinggi.

Telah beberapa kali isu ini disebut oleh media dan hari ini sebuah akhbar harian edisi utara pula menyiarkannya.

Tidak berapa lama dulu isu ini juga pernah didedahkan oleh sebuah stesen televisyen swasta.

"Sikap mahu mengambil untung dengan cepat dan mudah adalah punca perkara ini terjadi," demikian komen seorang pegawai kerajaan yang ditemui Harakahdaily hari ini.

Katanya lagi, orang tempatan juga malas untuk berusaha sendiri dan mengkhianati amanah yang diberikan untuk mereka berusaha meningkatkan ekonomi.

Pesuruhjaya PAS Perlis, Ustaz Hashim Jasin juga pernah menyuarakan masalah ini dalam sidang Dewan Undangan Negeri Perlis tahun lalu.

Dalam ucapannya, beliau menyifatkan orang yang diberikan lesen niaga tetapi menyewakannya pula kepada orang luar adalah mereka yang yang mempunyai jiwa yang belum merdeka.

Ustaz Hashim turut menyeru kerajaan agar mengkaji balik syarat-syarat pemberian lesen untuk berniaga di Arked Niaga tersebut agar tidak disalahgunakan.

"Bukannya tidak ada orang kita yang betul-betul mahu berniaga, tetapi mungkin tidak diberikan peluang," katanya.

No comments: