Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Sunday, October 15, 2006

Mat Rempit: Hanya Islam sebagai jalan keluar


Petikan Harakahdaily
KANGAR, 14 Okt - Pemahaman Islam secara mendalam adalah jalan keluar yang terbaik kepada pelbagai isu sosial termasuk masalah Mat Rempit yang semakin menjadi-jadi.

"Punca utama gejala Mat Rempit yang kini hangat diperkatakan adalah kerana jiwa mereka yang kosong tanpa pengisian roh agama," demikian jelas Ketua Penerangan PAS Perlis, Ustaz Yaakub Abu Seman.

Katanya, golongan ini yang rata-ratanya terdiri dari kalangan remaja dan belia memilih cara yang silap untuk berhibur sehinggakan mereka kemudiannya terikut-ikut dengan tindak-tanduk kawan-kawan.

"Nak berseronok tak kena tempat. Inilah puncanya bila didikan agama tidak diberikan penumpuan serius," katanya.

Menurutnya, program-program kerajaan untuk para remaja dan belia kebanyakannya tidak berkesan untuk mengisi jiwa mereka dengan roh Islam.

"Sebaliknya, program yang dijalankan lebih banyak bersifat santai dan berhibur dengan adanya percampuran jantina. Jelas kerajaan gagal untuk membentuk golongan belia yang dekat dengan agama," tegasnya.

Justeru katanya, penekanan tentang ajaran Islam perlu diberikan oleh ibu bapa kepada anak-anak sejak kecil agar tidak terjebak dengan aktiviti-aktiviti yang tidak sihat di kemudian hari.

Menyentuh tentang program Putera Umno bersama Mat Rempit, Yaakub melihat ianya adalah satu pendekatan yang silap dan boleh menjadi pembakar semangat untuk Mat Rempit terus bermaharajalela.

"Program di Perak baru-baru ini pun kecoh. Ini nak himpun ramai-ramai, lagi la puak ni seronok. Mereka ada orang besar di belakang mereka.Nampak sangat satu gimik politik," katanya.

Dalam pada itu, Yaakub sangat bersetuju dengan pandangan seorang bekas anggota polis trafik yang menulis di dalam ruangan Forum, Utusan Malaysia hari ini berkaitan Mat Rempit.

Dalam tulisannya, Sidiny dari Seremban menyatakan bahawa salah satu punca kegagalan polis trafik menangani gejala mat rempit berpunca daripada campurtangan Badan Bukan Kerajaan (NGO) dan ahli politik.

Menurutnya, pihak NGO begitu lantang bersuara agar polis membanteras Mat Rempit tetapi dalam masa yang sama mereka akan melatah terlebih dahulu apabila berlaku kekasaran oleh pihak polis dalam operasi mereka.

Baginya, pihak polis perlu mengambil tindakan kepada Mat Rempit, namun jika berlaku kekasaran, ahli politik dan NGO inilah yang menyokong ibu bapa untuk menyaman polis.

Realiti yang digambarkan penulis tersebut menyatakan Mat Rempit ini bukanlah budak kecil yang menangis bila dijerkah polis tetapi akan bertindak melanggar polis dalam sekatan jalan raya

No comments: