Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Saturday, March 03, 2012

Pakatan Rakyat Perlis simpati nasib peniaga pasar malam Kangar

KANGAR - Pakatan Rakyat Negeri Perlis bersimpati dengan nasib ratusan peniaga pasar malam Kangar di Stadium Utama Negeri dekat sini yang diarahkan untuk mengosongkan tapak itu mulai 29 Februari lalu.

Pasar malam yang dianggap sebagai yang terbesar di Perlis yang beroperasi pada setiap hari Rabu itu mendapat sambutan hebat dari penduduk seluruh negeri ini.

Bagaimanapun, pihak Majlis Perbandaran Kangar (MPK) telah mengeluarkan notis kepada peniaga dengan surat yang juga bertarikh 29 Februari bagi memberi ruang kepada kerja-kerja projek binaan bangunan asrama Kompleks Sukan Negeri Perlis sekitar kawasan stadium seiring dengan penganjuran SUKMA 2014 akan datang.

Pakatan Rakyat Negeri Perlis memandang serius notis yang dikeluarkan oleh MPK ini memandangkan ianya dibuat dalam tempoh yang begitu singkat.

"Kami berasa kesal kerana notis yang dikeluarkan itu terlalu singkat iaitu bertarikh 29 Februari dan meminta tapak berkenaan dikosongkan pada tarikh yang sama.Sepatutnya notis sebegini dikeluarkan lebih awal kepada mereka," kata Timbalan Pesuruhjaya PAS Perlis, Rus'sele Eizan dlam sidang media yang diadakan di di Kompleks PAS Perlis 2 Mac.

Selain itu katanya, Pakatan Rakyat Perlis kesal kerana pihak MPK belum menyediakan tapak ganti bagi peniaga berkenaan.

"Kami bersimpati bersimpati dengan nasib para peniaga pasar malam di Stadium Utama Negeri memandangkan pasar malam tersebut merupakan yang terbesar dan paling ramai dikunjungi di negeri ini.

"Sungguhpun mereka juga beniaga di tempat-tempat yang lain, pasar malam Kangar inilah merupakan tempat untuk mereka memperolehi pendapatan yang lebih berbanding di tempat lain," katanya lagi.

Justeru, Pakatan Rakyat Perlis berharapa pihak MPK dapat menyelesiakan masalah ini dengan segera dan melalui kaedah yang berhikmah.

"Kami berharap janganlah sampai perpindahan tapak pasar malam ini akan mengulangi kesilapan memindahkan tapak Pasar Tani Pelancongan di Sungai Baru ke Kurung Tengar yang memberikan impak yang negatif kepada para peniaga," jeasnya lagi.

Hadir sama dalam sidang media tersebut Pengerusi DAP Perlis, Teh Seng Chuan bersama jawatankuasanya Wong Boon Beng dan John Yee serta Pengarah Pilihanraya KeADILan Perlis, Ab Gani Ismail.

No comments: