Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Tuesday, October 26, 2010

Umno amal dasar "Pokkaisme"


ARAU - PAS terus istiqamah dengan dasar perjuangannya berbanding Umno yang tidak pernah konsisten dalam menonjolkan dasar perjuangan mereka, kata Ketua Penerangan PAS, Ustaz Idris Ahmad.

Menurutnya, Umno mengamalkan dasar 'pokkaisme' atau sesumpah kerana apa yang mereka bawa sentiasa berubah-ubah.

"Dasar perjuangan PAS adalah Islam, kita bercakap bab ini sejak tahun 1951 dan Insya Allah sampai kiamat kita pun kita akan bercakap dasar kita ini.

"Tapi Umno ni tak tahu apa dasar dia. Kalau musim musabaqah dia cakap tentang Islam. Musim bolasepak dia halal judi bola, musim Perhimpunan Agung Tahunan (PAT) dia cakap bab Melayu pula.Sentiasa berubah-ubah. Tapi kita di dalam PAS bergerak ada rujukannya iaitu Al-Quran, hadis, ijmak dan qias," jelasnya.

Berucap dalam majlis ceramah penerangan di Markas PAS Semut Gatal dekat sini, beliau menyifatkan cadangan penubuhan majlis ulama umno seperti yang diutarakan leh perwakilan Umno Perlis di PAT mereka beru-baru ini adalah semata-mata untuk menandingi Dewan Ulama PAS.

"Tuan-tuan, orang yang mengaji agama samada di Mesir, Morocco atau Jordan kalau dia bali berjuang dalam Umno maknanya dia mengaji baca baris yang silap. Kalau orang ngaji agama pilih duduk dalam Umno, memang sah dia baca kitab baris tak betul.

"Mana boleh, memang kita tahu PAS bukanlah parti yang serba sempurna. Tapi apa yang kita bawa itulah yang kita perjuangkan adalah menurut apa yang Islam kata. Apa yang Islam kata boleh itulah yang kita buat, apa yang yang Islam kata tak boleh itulah yang kita kata tidak boleh, berbeza dengan Umno,"katanya.

No comments: