Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Tuesday, November 06, 2007

Keputusan kes rayuan peneroka Felcra diumum Januari 2008

Petikan Harakahdaily
KANGAR, 29 Okt (Hrkh) - Keputusan kes rayuan kes peneroka Felcra Lubuk Sireh, Padang Besar yang didengar di Palace of Justice, Putrajaya yang dijangka diumumkan 25 Oktober lalu ditunda ke 31 Januari tahun hadapan.

Kes ini yang dibicarakan sejak tahun 2000 lalu melibatkan sekumpulan 60 orang yang telah mencabar keputusan Kerajaan Negeri Perlis yang tidak mengiktiraf mereka sebagai peserta Felcra.

Rayuan dibuat setelah Hakim mahkamah Tinggi Kangar memutuskan kes ini ditolak pada Oktober tahun 2005.

Justeru peguam yang mewakili kumpulan ini, Thayalan Muniandy telah memfailkan rayuan berdasarkan fakta-fakta kes yang amat kukuh.

Pada 20 dan 21 Ogos lalu, rayuan kes ini telah didengar di Mahkamah Rayuan di hadapan hakim Dato' Zaleha Zahari, Dato' Abdul Malek Hj Ishak dan Dato' Md Raus Shaari.

Thayalan , Penasihat Undang-undang Negeri Perlis dan peguam Felcra telah menyampaikan hujah masing-masing. Bagaimanapun,pihak kerajaan Negeri Perlis telah memohon untuk memgemukakan hujah tambahan apabila mahkamah bersidang semula Khamis lalu.

Kesemua pihak yang terlibat juga telah dimaklumkan pada awalnya bahawa keputusan kes ini tidak akan dibuat semalam dan akan hanya diumumkan pada 29 November depan.

Namun, selepas sidang semalam, pihak kerajaan Perlis dan Felcra telah diarahkan untuk mengemukakan segala maklumat yang jelas tentang kes ini kepada para hakim sebelum keputusan dibuat Januari depan.

Pihak plaintif juga akan mengemukakan maklumat kes kepada para hakim walaupun tidak diminta untuk berbuat demikian bagu mengelakkan percanggahan fakta dengan pihak defendan. - mks.

No comments: