Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Saturday, September 09, 2006

Laporan Ketua Audit bukti kelemahan pentadbiran Perlis


Petikan Harakahdaily
KANGAR, 8 Sept - Laporan Ketua Audit Negara 2005 jelas menujukkan beberapa kelemahan di dalam pentabiran kerajaan negeri Perlis selain penyalahgunaan peruntukan yang diberikan oleh kerajaan Pusat.

Dalam laporan tersebut, Wang Dana Khas yang disalurkan kepada kerajaan negeri untuk membiayai program untuk golongan miskin tetapi sebahagiannya telah dibelanjakan untuk tujuan yang tiada kaitan dengannya.

Kerajaan Negeri Perlis juga tidak ketinggalan apabila dilaporkan telah membelanjakan RM17, 800 daripada peruntukan dana khas itu untuk membiayai kursus ketatanegaraan Anggota Perkhidmatan Awam Negeri Perlis, sedangkan ia sepatutnya dibiayai oleh Pejabat Pembangunan Negeri Perlis.

Selain itu, dalam satu ringkasan sebuah akhbar berbahasa Inggeris menyatakan bahawa wang rakyat dibazirkan apabila projek perumahan kos rendah di negeri ini tergendala dan para pembeli terpaksa menunggu sehingga dua tahun untuk memasuki rumah mereka.

Selain itu, beberapa projek rumah kos rendah yang telah siap masih belum dimasuki dan terbiar sehinggakan banyak yang telah dirosakkan sehinggakan kerajaan negeri terpaksa mengeluarkan belanja yang tinggi untuk memperbaikinya.

Ketua Audit Negara berpendapat bahawa pihak berkenaan perlu lebih efisyen dalam pengurusan projek perumahan yang mana antara kelemahan yang dikesan ialah pelantikan kontraktor yang tidak bertanggungjawab serta kerja yang tergendala.

Mengulas laporan ini, Timbalan Pesuruhjaya PAS Perlis, Hairy Hashim melihat masih wujud banyak kelemahan dalam pentadbiran kerajaan negeri Perlis.

Katanya, walaupun jumlah RM17,000. 00yang disalahgunakan itu adalah kecil, ia tetap menyalahgunakan wang sepatutnya diberikan kepada golongan miskin.

"Adakah kerajaan negeri sudah kurang sumber kewangan sehinggakan terpaksa menggunakan wang orang miskin untuk perbelanjaan lain? Ini jelas menyeleweng," katanya.

Hairy juga menggesa kerajaan negeri agar segera menyelesaikan masalah perumahan kos rendah yang belum dapat dimasuki oleh pembeli.

Menurutnya, beberapa projek perumahan kos rendah seperti di Santan, Tambun Tulang dan Beseri yang masih belum diduduki menimbulkan tanda tanya di kalangan orang ramai.
"Laporan yang kita perolehi di Tambun Tulang, banyak rumah yang sudah rosak dan adakah ini yang dibanggakan oleh Menteri Besar sedangkan projek tersebut dibuat di dalam DUN yang dimenanginya," kata beliau.

1 comment:

rahim said...

Harap-harap Perlis dapat MUFTI baru tak dak lagi penyelewengan kot?