Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Friday, August 26, 2011

IPTIPs: Satu lagi kegagalan kerajaan negeri Perlis??

KANGAR - Berdasarkan usianya, Institut Pengajian Tinggi Islam Perlis (IPTIPs) yang mula beroperasi pada tahun 1998 seharusnya muncul sebagai sebuah pusat pengajian yang terunggul di dalam bidangnya.

Namun apa yang menyedihkan, IPTIPs kini dilihat sebagai "hidup segan mati tak mahu".

Ramai yang melihat IPTIPs sepatutnya sudah setaraf dengan Kolej Universiti Insaniah di Kedha (ditubuhkan tahun 1995) dari pelbagai aspek memandangkan ianya merupakan sebuah institusi pengajian milik penuh Kerajaan Negeri Perlis dan Yayasan Islam Perlis (YIPs).

Pelbagai masalah timbul di IPTIPs, antara lainnya berkaitan kemerosotan jumlah pelajar, staf akademik yang kurang berkelayakan, pemecatan pensyarah tanap mengikut prosedur, perlantikan tenaga kerja luar yang tidak mempunyai dokumen yang sah untuk bekerja di negara ini serta masalah akreditasi.

Sumber memberitahu Harakah, jumlah pelajar yang mengikuti pengajian di peringkat Diploma kini hanya 21 orang dan selebihnya pula adalah pelajar Pra-STAM menjadikan jumlahnya sekita 50 orang sahaja.

Permasalahan IPTIPS pernah dibangkitkan di dalam sidang Dewan Undangan Negeri Perlis oleh wakil PAS, Rus'sele Eizan pada tahun 2009.

Pada masa itu, kerajaan negeri mengakui mengakui berlakunya kelemahan pada pengurusan IPTIPs termasuk keadaan sana serta kekurangan jumlah kursus menjadikan kurangnya minat untuk pelajar menyambung pengajian di situ.

Mengulas isu ini,Timbalan Ketua Pemuda PAS Perlis, Ustaz Azmir Azizan mahu pihak kerajaaan negeri dan YIPs menyemak semula hasrat penubuhan IPTIPs dahulu samada ianya menepati kehendak asal penubuhannya.

"Segala kelemahan perlu diperbaiki segera sebelum bertambah parah. Dengan nisbah pelajar sedikit dan pensyarah yang ramai, serta kelemahan-kelemahan yang ada mana mungkin IPTIPs boleh menarik minat orang untuk belajar di sana.

1 comment:

Anonymous said...

buang jer rektor tua tu...