Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Thursday, May 24, 2007

Pendidikan bermatlamat perperiksaan gagal didik akhlak

KANGAR - Kesilapan sistem pendidikan negara ini yang hanya bermatlamatkan perperiksaan (exam oriented) menyebabkan produk yang lahir daripadanya lemah di sudut moral dan akhlak.
Pengabaian pendidikan agama secara serius dan menyeluruh di samping asakan pelbagai bentuk hiburan yang melekakan menjadikan generasi muda hari ini semakin terpesong dari landasan.

Hasilnya, pelbagai gejala sosial berlaku termasuk pergaulan bebas dan zina yang berleluasa sehingga melahirkan ramai anak luar nikah dan suburnya budaya buang bayi di dalam masyarakat.

Semua senario yang digambarkan di atas merupakan satu barah yang melanda rakyat di negara ini khususnya umat Islam, demikian kataKetua Dewan Pemuda PAS Perlis yang baru, Ustaz Ya'akub Abu Seman.

Beliau berpendapat sudah sampai masanya umat Islam kembali kepada undang-undang yang disyariatkan oleh Allah SWT bagi membendung pelabagai masalah yang berlaku."Pelbagai kaedah boleh dicuba tetapi sebaik-baik jalan ialah kembali kepada Islam dan syariatnya yang diperintah oleh Allah," katanya memberi respon terhadap Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) yang ingin menubuhkan unit untuk membendung gejala buang bayi.

Katanya lagi, masalah sosial seperti pembuangan bayi ini perlukan satu usaha penggembelengan tenaga dan pemikiran dari pelbagai pihak untuk mencari jalan penyelesaian.

"Pemikir-pemikir Islam diseru agar berusaha mencari jalan penyelesaian ke atas pelbagai konflik yang sedang melanda masyarakat hari ini," jelasnya.

Selain itu, beliau melihat penglibatan pelbagai kaum dan agama juga perlu bagi mencari jalan penyelesaian bersama di sebuah negara majmuk seperti Malaysia.

"Begitu juga, tokoh-tokoh Islam perlu bersatu dengan tokoh agama lain seperti Buddha atau Kristian bagi mencari satu penyelesaian bersama kerana masalah sosial ini bukannya masalah pokok Islam sahaja," serunya lagi.

No comments: