Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Thursday, May 24, 2007

Gagal tunai amanah, rakyat wajib tumbangkan BN

Petikan Harakahdaily
BESERI, 22 Mei - Barisan Nasional (BN) yang diterajui Umno wajib ditumbangkan segera kerana tidak nampak aspek kebajikan yang mereka berikan khususnya untuk Melayu-Islam di negara ini.

Gesaan ini diluahkan oleh Pesuruhjaya PAS Perlis, Ustaz Hashim Jasin memandangkan Umno kini gagal memenuhi amanah mereka menjaga kepentingan umat Melayu dan Islam.

"Jika kita cakap tentang kebangsaan Melayu tiada kebajikan, begitu juga tiada kebajikan untuk orang-orang Islam di negara ini," katanya dalam ceramah di Sekolah Rendah Islam At-Taqwa malam tadi.

Menurutnya, kini kepentingan Islam dan Melayu di negara ini semakin hari semakin terhakis dan banyak benda-benda yang dibuat secara umum bergerak lebih kepada menghakiskan nilai-nilai Islam.

"Ingat Nabi s.a.w. sudah berpesan dahulu lagi bahawa ikatan Islam itu semakin terungkai satu demi satu bermula sistem pemerintahan dan akhirnya solat.

"Sekarang sistem pemerintahan sudah bertukar dari sistem yang dulunya adalah pemerintahan Islam berdasarkan al-Quran dan As-Sunnah. Tapi kini semakin dipinggirkan dan akhirnya dibuang," ingatnya.
Pesan Ustaz Hashim lagi, umat Islam jangan sibuk memperkatakan tentang perkara-perkara furuk dalam ibadah sedangkan permasalahan utama umat Islam diletakkan di sisi.

"Kita dok berbalah bab yang sudah diputuskan oleh ulama muktabar dahulu sedangkan Islam kini ditindas dan sekular menguasai negara. Ambil contoh di Turki, apabila sekular berkuasa Islam disekat sepenuhnya," katanya.


Menurutnya lagi, berdasarkan keadaan yang ada inilah PAS tampil dalam masyarakat untuk memperbetulkan sistem nilai yang semakin rosak ini

No comments: