Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Wednesday, November 22, 2006

Selepas bina pondok bas, kerajaan Perlis robohkannya pula Oleh Bashir Ishak
Petikan : Harakahdaily

PADANG BESAR, 22 Nov (Hrkh) - Sebuah pondok perhentian bas di seberang Klinik Kesihatan Padang Besar yang dibina dengan harga RM20,000.00 akan dirobohkan oleh kerajaan walaupun sebelum ini pembinaannya pernah dipersoalkan oleh pelbagai pihak.

Inilah nasib pondok perhentian bas yang bakal dirobohkan walaupun dibina dengan duit rakyat yang bernilai RM20,000.

Kos pembinaan pondok bas berkenaan diperolehi daripada jawapan pihak kerajaan kepada Pesuruhjaya PAS Perlis, Ustaz Hashim Jasin (PAS- Sanglang) bagi soalan lisan sidang Dewan Undangan Negeri Perlis pada 17 dan 18 April 2002 yang lalu.

Namun, yang agak dikesalkan setelah siap lebih kurang empat tahun ianya akan dirobohkan untuk memberi laluan kepada projek naik taraf jalan di Pekan Padang Besar.

Pada awal pembinaannya, ramai yang hairan mengapa ia dibina di situ kerana lokasinya yang menghala ke arah utara dan hanya beberapa ratus meter dari Pekan Padang Besar serta lebih kurang tiga kilometer dari sempadan Malaysia-Thailand.

"Siapa yang mahu tunggu bas di sini?" tanya seorang peniaga yang pernah berniaga dekat situ tidak lama dahulu.

Bayangkan kos pembinaannya sebanyak RM20,000.00 yang boleh menyiapkan dua atau tiga buah rumah PPRT, kini akan dirobohkan begitu sahaja tanpa memberi manfaat penuh kepada orang ramai.

Nyata, kerajaan pimpinan Menteri Besar Perlis, Dato' Seri Shahidan Kassim tidak bijak untuk menilai dalam soal pembinaan pondok bas, apatah lagi untuk mentadbir dan mengurus sebuah negeri.

No comments: