Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Friday, November 17, 2006

Penyakit masyarakat parah jika pendidikan agama dipinggir

Petikan Harakahdaily
BESERI , 16 Nov - Penyakit masyarakat tidak dapat diubati sekiranya pendidikan agama terus dipinggirkan tanpa diberikan perhatian yang serius, kata Pesuruhjaya PAS Perlis, Ustaz Hashim Jasin.

"Kita lihat kini penyakit masyarakat seperti gejala sosial tidak mampu diubati. Lepas satu datang yanglain pula. Dulu bohsia, lepak kini mat pempit pula.

"Kalau mat rempit yang sekadar mahu menunjukkan aksi lasak tak apa lagi, tapi mereka dah mula terlibat dengan jenayah pula," ujarnya ketika merasmikan Majlis Aidul Ilmi Sekolah Rendah Islam At-Taqwa dekat sini kelmarin.

Justeru katanya, pendidikan agama perlu diterapkan sejak awal lagi dalam diri anak-anak agar akhlak mereka dapat dibentuk dengan baik.

Menurutnya, di atas kesedaran mahu membentuk masyarakat yang berakhlak Islamiyah, maka PAS Perlis sendiri telah membina dan mengelolakan tiga sekolah yang terdiri daripada sebuah sekolah menengah dan dua sekolah rendah.

"Jadi kita (PAS) membina sekolah untuk tujuan itu. Produk yang sekolah kita hasilkan akan bebas daripada terlibat dengan pelbagai masalah yang disebutkan. Kalau adapun peratusnya adalah terlalu sedikit jika dibandingkan dengan sekolah biasa," katanya.

Katanya lagi, hasil didikan yang diberikan masyarakat akan dapat menilai produk yang dihasilkan oleh sekolah kelolaan PAS mahupun sekolah agama rakyat yang lain.

"Kejayaan akademik semata-mata tidak cukup, tapi sistem pendidikan yang diberikan oleh sekolah kitamampu melahirkan produk yang berakhlak serta berguna kepada masyarakat.

" Orang cerdik memang ramai tapi tanpa diiringi dengan khlak Islamiyah macam-macam perkara yang buruk boleh terjadi," katanya.

No comments: