Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Wednesday, December 21, 2011

Sidang DUN Perlis: 32 daripada 46 anak syarikat PKENPs tidak beroperasi

KANGAR - Terdapat sebanyak 32 buah anak syarikat kerajaan negeri Perlis di bawah Perbadanan Kemajuan Ekonomi Negeri Perlis (PKENPs) yang kini sudah tidak beroperasi daripada keseluruhan 46 buah anak syarikat yang meliputi anak syarikat milik penuh, syarikat bersekutu dan juga syarikat usahasama.

Menteri Besar Perlis, Dato' Seri Md Isa Sabu menjelaskan demikian pada sidang Dewan Undangan Negeri Perlis yang berlansung 15 Disember lalu bagi menjawab soalan lisan Mat Hassan (BN-Kuala Perlis).

Antara anak syarikat tersebut ialah Terinai Sdn Bhd, Ecotrade Sdn Bhd, Perlis NCER Sdn Bhd, Perlis Halal Park Sdn Bhd, Perlis Essential Oil Sdn Bhd, Perlis Agriculture Development Sdn Bhd Pens Hotel Sdn Bhd, Pens Mix Sdn Bhd, Tae Kang Sports Sdn Bhd, Optron Perlis Sdn Bhd dan Perkongsian Perusahaan Melayu Perlis Berhad.

Sebahagian besar anak syarikat tersebut kini berada dalam keadaan dorman dan dalam proses penutupan ataupun operasinya sudah ditutup. Begitu juga, ada syarikat yang tidak beroperasi, dikenakan tindakan penggulungan oleh SSM ataupun akan dikeluarkan dari daftar SSM.

"Daripada sejumlah 46 buah anak syarikat itu pula, kini hanya lapan buah anak syarikat yang berdaya maju dan mencatatkan keuntungan secara konsisiten dan berpotensi merekodkan keuntungan pada masa depan," jelasnya.

No comments: