Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Wednesday, November 23, 2011

Pakatan: Akta perhimpunan aman ‘lebih teruk, kekang kebebasan rakyat’

The Malaysian Insider

KUALA LUMPUR 22 Nov – Undang-undang baru perhimpunan aman membawa lebih banyak elemen menekan rakyat dan mengekang kebebasan awam selain memberi polis kuasa luas untuk menahan orang dakwa Pakatan Rakyat hari ini.

Pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat berkata peruntukan Rang Undang-undang Perhimpunan Aman lebih “teruk” berbanding undang-undang berkaitan dengan perhimpunan awam sebelum ini dan kandungan baru menunjukkan orang ramai tidak boleh berhimpunan di mana-mana sahaja di Malaysia.

Seksyen 27 akta baru ini menyebut bahawa perhimpunan awam tidak boleh diadakan di pekarangan stesen minyak hospital balai bomba lapangan terbang stesen kereta api terminal pengangkutan darat pelabuhan limbungan terusan jambatan rumah ibadat tadika dan sekolah serta empangan.

Ia tidak membenarkan protes jalanan dan melarang perhimpunan di zon 50 meter dari kawasan-kawasan larangan disenaraikan.

“Undang-undang baru ini seharusnya dipanggil rang undang-undang perhimpunan haram lebih buruk daripada undang-undang lalu.

“Malaysia mempunyai banyak rumah ibadat lihat pada kawasan larangan anda tidak boleh berhimpun di mana-mana pun di Malaysia ” kata Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng gambar kepada pemberita hari ini.

“Ini tekanan penindasan tambahan ” katanya lagi.

LAGI >>

No comments: