Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Sunday, April 12, 2009

Kecelaruan Penstrukturan Kabinet

Ramai yang rasanya pening kepala dengan penstrukturan serta penyerapan sesetengah jabatan dengan kementerian yang menyerapnya. Sesetengah daripadanya nampak seperti tidak teratur dan efisyen tanpa ada Ketua Setiausaha untuk mengepalainya.

Contoh yang ingin aku kemukakan ialah Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi (MECD).

Mengapakah kementerian ini dibubarkan? Bukankah asal penubuhan MECD untuk membantu golongan usahawan terutamanya golongan bumiputera dalam bidang perniagaan?

Wajarkah sebuah kementerian yang sebelum ini menyelia dan menyalurkan pelbagai jenis bantuan kepada usahawan baru untuk mendapat lesen, pinjaman, latihan dan bimbingan di bawah satu bumbung dipecah serta dipisahkan?

Mara dan koperasi kini diletakkan di bawah Kementerian Perdagangan Antarabangsa & Industri, manakala LPKP di bawah JPM dan PKK di bawah JKR. Jelas bahawa keputusan ini bukannya bertujuan untuk memudahkan rakyat, sebaliknya menyusahkan rakyat yang terpaksa berurusan dengan pelbagai kementerian berlainan.

Apakah rakyat terlalu paloi untuk menilai penyerapan agensi-agensi ini, ke kementerian berlainan yang langsung tiada kena mengena dengan jabatan serta aktiviti mereka? Persoalannya, berapa banyak koperasi yang hendak di antarabangsakan? Adakah Mara ditubuhkan semata-mata untuk membantu perniagaan antarabangsa dan bukannya untuk membantu peniaagaan Melayu tempatan? Banyak sangat ke orang Melayu yang berniaga hingga ke luar negara? Atau mungkinkah hanya Melayu yang berniaga di peringkat global sahaja yang hendak dibiayai oleh Mara?

Begitu jugalah halnya dengan LPKP, mengapa ia tidak diletakkan saja di bawah Kementerian Pengangkutan seperti PKK yang diletakkan di bawah JKR?

Janganlah sewenang-wenangnya menukar sesebuah kementerian tanpa memikirkan kesannya kepada rakyat. Adakah ini sifat sebuah kerajaan yang mesra rakyat?

Kononnya wujud PSI bagi Menteri dan Timbalan Menteri yang dilantik? Bagaimana pula PSI di kalangan kakitangan awam? Bukankah mereka juga memainkan peranan penting sebagai pelaksana dasar kerajaan?

Lu fikirlah sendiri.....

No comments: