Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Monday, July 07, 2008

Keputusan Petisyen Simpang Empat 23 Julai ini

Oleh Bashir Ishak
KANGAR, 7 Julai - Mahkamah Pilihanraya di sini menetapkan tarikh 23 Julai ini untuk memberikan keputusan petisyen pilihanraya Dun N.14 Simpang Empat.

Petisyen tersebut dikemukakan oleh calon BN, Zahari Bakar berkaitan dengan poster yang digunakan oleh calon PAS, Rus'sele Eizan dalam pilihan raya lalu yang tidak mempamerkan nama pencetak serta menggunakan jata (lambang) kerajaan negeri Perlis.

Dalam pilihanraya umum 8 Mac lalu, Rus'sele memenangi kerusi tersebut dengan majoriti 53 undi.

Mahkamah pilihanraya telah membicarakan kes ini 18 Julai lalu di hadapan Hakim Dato' Zainal Adzam Abdul Ghani dan Zahari selaku saksi tunggal telah dipanggil memberikan keterangan.

Hari ini peguam yang mewakili Rus'sele mengemukakan penghujahan balas bertulis ke atas penghujahan yan dikemukakan peguam Zahari pada 2 Julai lalu.

Zainal Adzam kemudiannya memutuskan tarikh 23 Julai depan untuk beliau memberikan keputusan.

Rus'sele diwakili oleh Mohamed Hanipa Maidin dan Zulmi Sabri, manakala Zahari diwakili Abu Bakar As-Sidek.

Mohamed Hanipa yang ditemui kemudiannya menjelaskan antara penghujahan yang telah disediakan pihaknya menyentuh tentang kegagalan pihak pempetisyen mengemukakan bukti yang jelas iaitu poster calon yang terbabit.

"Bahan bukti ini perlu ditunjukkan dalam bentuk exhibit dan yang ada hanyalah keterangan bukti yang dinyatakan sebagai ID2," jelasnya.

Begitu juga katanya, pihak pempetisyen tidak melaporkan kesalahan yang didakwa berlaku dalam tempoh yang ditetapkan mengikut Akta Kesalahan Pilihanraya.

"Kesalahan dikesan dan dilaporkan pada hari membuang undi sedangkan mengikut akta adalah semasa tempoh berkempen," katanya lagi.

No comments: